• Odwiedziło nas: 211361 osób
  • Do końca roku: 43 dni
  • Do wakacji: 216 dni
Sobota, 2017-11-18
Imieniny:
Klaudyny, Romana

SCENARIUSZE

SCENARIUSZE

 

1. Scenariusz zajęć metodą W. Sherborne i Klanzy z udziałem rodziców

(obszar 8)

 

Nauczycielki: Zawrotniak Maria i Bogumiła Jędrzejewska

Grupa I „Promyczki’
Pomoce: chusta, kocyki, muzyka relaksująca.

CELE :

  1. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja" i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.
  2. Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
  3. Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.     
  4.  Poznanie własnego ciała oraz umiejętność kontrolowania go.

I  ZABAWY Z CHUSTĄ – KLANZA

 

Powitanie "iskierką" - grupa wita się iskierką różnymi częściami ciała (plecami,  głowami, łokciami).


1. Zabawa przy melodii " Kręcą się kółeczka"

Dzieci i rodzice trzymają chustę za wybrany kolor. Idą po kole i śpiewają piosenkę " Kręcą się kółeczka". Podczas melodii zawijają się w chustę i odwijają. 

2. Zabawa z misiem Anatolem " Miś poznaje imiona gości" 

Jw. miś na chuście- chusta faluje (tremolo na tamburynie).  Na mocne uderzenie w tamburyno- chusta zatrzymuje się i dziecko wraz z rodzicem, na którego polu zatrzymał się miś, mówi swoje imię i nazwisko . 

3. Zabawa " Rozbiegane kolory" lub " Który kolor dookoła?"

Jw. Nauczyciel pokazuje kartonik i mówi nazwę koloru. Osoby trzymające chustę za ten kolor, biegną dookoła koła i wracają na miejsce.

4. Zabawa " Kolorowy parasol" 

     Jw. Nauczyciel wywołuje kolor np. żółty- osoby stojące przy tym kolorze wchodzą pod   chustę.

    5. Zabawa " Kołderka" 

    Dzieci i rodzice wykonują siad płaski- chusta zakrywa nogi. Na hasło " Przykrywamy   się kołderką" zwijają rękami chustę aż pod brodę.

 

II ZABAWY Z KOCYKAMI – METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO

 

Część wstępna:

  1. Jak bije twoje serce - dziecko w parze z rodzicem . Dziecko kładzie się na plecach,  rodzic przykłada ucho do jego serca i słucha bicia . Rytm serca można wyklaskać . Potem zmiana ról .
  2. Patrz i słuchaj - rodzic z dzieckiem trzymają się za ręce i biegają po sali w rytm muzyki . W przerwie w muzyce prowadzący podaje hasło np. drewno , metal , plastik . Pary szybko odnajdują przedmiot wykonany z takiego materiału i dotykają go . Kiedy usłyszą znowu dźwięki muzyki mogą biegać .

 

Część główna:

 

  1. Pływanie - dorosły leży na plecach ( na kocyku), a dziecko leży na nim przylegając do jego ciała. Partnerzy przesuwają się po podłodze - do przodu i do tyłu.
  2. Naleśniki – rodzic zawija dziecko w koc, a ono próbuje się odwinąć
  3. Sanki - dzieci siadają na kocu, rodzice wożą je po całej sali.
  4. Na koniec rodzice kładzie się na kocu, a dzieci próbują ich uciągnąć(rodzice odpychają się nogami).
  5. Koniki – rodzic przyjmuje pozycję na czworakach, dziecko siada mu na plecach i "jedzie" dookoła sali.
  6. Mostek – rodzic w pozycji na czworakach robi "mostek", dziecko przechodzi pod, nad, dookoła mostku, zmiana ról.

Huśtawka - huśtanie dziecka na kocu przez rodziców (rodzice trzymają krawędź koca i usiłują huśtać).

Część końcowa:

 

  1. Masaż - w parach, dziecko leży na plecach na podłodze, rodzic masuje jego plecy, nogi, ręce, zmiana ról.
  2. Wszyscy siedzą w kręgu i trzymają się za ręce, próbują wstać jednocześnie, a potem usiąść nie puszczając rąk.
  3. W kole objęcie się ramionami, stopniowe zmniejszanie dystansu, aż do ciasnego kręgu, kołysanie się.
  4. Leżenie przez 1 minutę i słuchanie muzyki relaksacyjnej, nikt nie rozmawia i nie rusza się
  5. Pożegnanie: głęboki ukłon.

 

2.   KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNYCH DLA PŁASKOSTOPIA ( obszar 3)

 

 

 

Temat:   Ćwiczenia chwytne - aktywizujące zginacze podeszwowe palców stóp.

 

Cele główne:

 

- wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy

 

 - Wzmacnianie mięśni brzucha

 

 

 

Umiejętności: wykonywanie ćwiczeńchwytnych z różnymi przyborami samodzielnie

 

                        i w parach

 

Wiadomości: znaczenie prawidłowego stawiania stóp w biegu oraz w chodzie.

 

Cele wychowawcze: Autokorekcja wykonywanych ćwiczeń.

 

Miejsce ćwiczeń:   sala korekcyjna.

 

Czas trwania:          30 minut.

 

Liczba ćwiczących: 6-8 osób.

 

Wiek ćwiczących:   5- 6 lat

 

Przybory i przyrządy: woreczki, szarfy, obręcze, piłki, linka, kulki.

 

 

 

Rodzaj zadania

Opis ćwiczenia lub zabawy

Czas powt.

Uwagi

 

Część wstępna- 5’

 

 

Czynności organizacyjno- porządkowe

Zbiórka ,powitanie, podanie zadań zajęć. Zachęcanie dzieci do aktywnego udziału.

1’

 

Zabawa ożywiająca.

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy. Wyrabianie nawyku postawy skorygowanej.

Zabawa „ Zdobądź brakujący woreczek”. Uczestnicy zabawy biegają we wspięciu na palcach. Prowadzący rozrzuca woreczki( w liczbie mniejszej niż jest uczestników).  Dzieci Na sygnał prowadzącego dzieci stają na najbliższym woreczku tak ,aby stopami go zakryć. Dziecko, dla którego zabrakło woreczka, sprawdza, czy komuś nie wystaje woreczek. Jeżeli tak to ono zajmuje ten woreczek.

2’

Utrzymanie postawy skorygowanej. Prowadzący wyróżnia te osoby, które poprawnie wykonują zadania

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy.

Zabawa „ Marsz z woreczkiem”

Pw.- stanie. Przed stopami leżą dwa woreczki.

Ruch- Chwyt woreczków palcami stóp i marsz po sali, z wysokim unoszeniem kolan.

2’

 

 

Część główna- 20’

 

 

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy w odciążeniu.

Wzmacnianie mięśni brzucha.

1. Zabawa „ Gra w łapki”

Pw.- leżenie tyłem.

Ruch- Naprzemienne uderzanie dłońmi o stopy. Klaśnięcie w dłonie i w stopę, raz w prawą, raz w lewą.

8x

Dzieci leżą na karimatach. Kolana szeroko rozstawione

 

2. „ Przełóż woreczek przez kolano”

Pw.- siad ugięty. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Przed stopami na podłodze leży woreczek. Ruch- chwyt woreczka palcami jednej stopy i przełożenie go przez kolano drugiej nogi. To samo druga noga.

8x

 

 

3. „ Wyrzut woreczka w górę”

Pw.- siad ugięty. Dłonie oparte na podłodze z tyłu.  Przed stopami na podłodze leży woreczek.

Ruch- chwyt woreczka palcami stóp jednej stopy i wyrzut w górę.

8x

Ćwiczenie wykonywać raz jedną, raz drugą stopą

 

4. „ Sztafeta z woreczkami” - zabawa w parach.

Pw.- siad ugięty. Dłonie oparte na podłodze z tyłu.  Przed pierwszym dzieckiem na podłodze leży szarfa, a w niej woreczki. Za drugim dzieckiem leży pusta szarfa.

Ruch- pierwsze dziecko chwyta palcami jednej stopy woreczek z szarfy, wykonuje obrót w stronę partnera i kładzie woreczek na podłodze. Ten podnosi woreczek stopą , wykonuje obrót i wkłada go do szarfy za sobą. W ten sposób należy przełożyć wszystkie woreczki z jednej szarfy do drugiej.

4x

Woreczki należy chwytać palcami raz jednej, raz drugiej stopy.

Także obroty należy wykonywać raz w prawą, raz w lewą stronę.

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy w odciążeniu.

 

5. „ Przeciąganie szarfy stopami” - zabawa w parach.

Pw.- dwaj ćwiczący  w siadzie prostym twarzami do siebie. Stopy zgięte grzbietowo. Na stopy dzieci założona jest szarfa.

Ruch- oboje ciągną szarfę w swoją stronę, starając się zabrać ją partnerowi.

x

 

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy w odciążeniu.

Wzmacnianie mięśni brzucha.

6. „ Nie daj zabrać szarfy” - zabawa w parach.

Pw.- jedno dziecko siedzi z nogami ugiętymi, dłonie oparte  na podłodze z tyłu. Palce stóp trzymają jeden koniec szarfy. Drugie dziecko siedzi , w siadzie skrzyżnym twarzą do kolegi trzyma dłońmi drugi koniec szarfy.

Ruch- współćwiczący stara się wyciągnąć partnerowi szarfę spod palców.

4x

Dłonie skierowane do przodu.

Stopy całe przylegają do podłogi, palce stóp mocno przytrzymują szarfę.

 

7. „ Tunel”- zabawa w parach

Pw.- jedno dziecko wykonuje siad ugięty. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Przed dzieckiem szarfa ułożona w wstążeczkę. Stopy ułożone na szarfie. Drugie dziecko w siadzie skrzyżnym twarzą do współćwiczącego.

Ruch- na hasło „ Tunel” dziecko mocno podkurcza palce ( robi tunel nad szarfą), a drugie dziecko stara się wyciągnąć szarfę spod stóp.

4x

zamiana ról

palce i pięty mocno przylegają do podłogi

Ćwiczenie oddechowe. Wzmacnianie mięśni oddechowych, zwiększanie ruchomości klatki piersiowej.

8. Pw.- leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte na podłodze. Na brzuchu leży trzymana oburącz piłka.

Ruch- wdech nosem, z przeniesieniem rąk z piłką w górę- do położenia za głową, a następnie wydech ustami z przeniesieniem rąk do pozycji wyjściowej.

2’

Barki przylegają do podłoża.

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy

9. „ Toczenie piłki po ścianie”

Pw.- Leżenie tyłem przy ścianie. Nogi ugięte, stopy przyciskają piłkę do ściany. Ręce ułożone w skrzydełka.

Ruch- toczenie piłki stopami po ścianie w górę i w dół.

3’

 

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy w obciążeniu.

10. „ Kto szybciej zbierze kulki”

Pw.- stanie. Przed każdym dzieckiem leży obręcz a w niej kulki.

Ruch- chwyt palcami stopy kulki i przeniesienie jej do szarfy ułożonej pod ścianą.

x

Kulki chwytać raz jedną, raz drugą stopą

 

Wzmacnianie mm wysklepiających stopy w obciążeniu. Wyrabianie nawyku postawy skorygowanej.

11. „ Papużka na obręczy”

Pw.- stanie. Każde dziecko stoi przed obręczą. Palce stóp zawinięte na obręczy. Ręce ułożone w skrzydełka.

Ruch- przesuwanie się krokiem dostawnym, przyciskanie palców stóp do obręczy.

2x

 

 

Część końcowa- 5’

 

 

Nauka poprawnego chodu

Pw.- stanie. Na podłodze rozłożona długa linka.

Ruch- marsz, ze stawianiem stóp w jednej linii.

1’

Pięta, zewnętrzna krawędź stopy, palce

 

Pw.- stanie. Na podłodze rozłożona długa linka.

Ruch- marsz z krzyżowaniem stóp.

1’

Zachowanie prawidłowej postawy

Omówienie zajęć

Omówienie znaczenie prawidłowego stawiania stóp w chodzie i podczas biegu. Omówienie ćwiczeń. Pożegnanie.

3’

Luźna rozmowa

 

 

 

 

SCENARIUSZ NR 3

 

Temat:  PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA

 

Cele:

- zapoznanie z piętrami piramidy żywienia i produktami w nich występujące

- poznanie składników odżywcze potrzebnych dla prawidłowego rozwoju i zachowania zdrowa

- ćwiczenia sprawności manualnej

 

Metody:

- oglądowa

- pogadanka

- działanie praktyczne

 

Formy:

- grupowa

- indywidualna

- zbiorowa

 

Środki:

- szkic Piramidy Zdrowego Żywienia

- obrazki z produktami spożywczymi

- plansza z piramida żywienia

- nożyczki

- klej

 

 

Przebieg:

 

 

  1. Zapoznanie dzieci z Piramidą Żywienia

-przedstawienie kolejnych pięter piramidy i ich znaczenia dla zdrowia

-wyjaśnienie dlaczego piętra są różnej długości

2. Zapoznanie z bajką „Podróż do wnętrza piramidy”

 

Dawno, dawno temu, za lasami i górami na skraju lasu, było sobie przedszkole zwane Zdrowy Zakątek - to miejsce zabawy i nauki trzech przemiłych zwierzątek: zajączka Raptusia, prosiaczka Wieprzusiai myszki Ociupinki. Raptuś był szybki jak błyskawica i zwinny jak sarenka, lubił brykać i kolorować malowanki oraz budować z piasku zamki. Wieprzuś dużo czytał książeczek i lepił z plasteliny, ale jeszcze więcej jadł słodkich bułeczek, czekolady i śmietankowych ciasteczek. Ociupinka często bawiła się lalkami i swej mamie pomagała, ale także pięknie śpiewała oraz malowała. Niestety bardzo rzadko jadła i często grymasiła, czym swoich troskliwych rodziców niezmiernie martwiła. Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka przedszkole swe bardzo lubili i zawsze chętnie i z uśmiechem do niego przychodzili. Była tam ich ulubiona ciocia Róża, która się nimi zajmowała, a w ciągu dnia

wiele ciekawych gier i zabaw dla nich wymyślała.

W Leśnym Zakątku zima dobiegała końca. Zieleniła się pierwsza trawka, słychać było śpiew skowronka. Ciocia Róża z niecierpliwością na pogodny dzień czekała, bo wspaniałą wyprawę dla przedszkolaków zaplanowała. I wreszcie nadszedł słoneczny, rześki poranek

Ciocia zebrała wszystkie dzieci razem i rzekła:

- Dziś zwiedzimy wielką fabrykę jedzenia, która nosi nazwę Piramida Żywienia

- Wszystko, co w niej zobaczycie jest pożywne i zdrowe, większość tych produktów znacie, niektóre będą dla Was nowe.

Zwierzątka słuchały zaciekawione, z otwartymi pyszczkami, Ociupinka piszczała z radości, Wieprzuś zniecierpliwiony przebierał nóżkami. I wyruszyli…

Fabryka mieściła się w wielkim budynku w kształcie piramidy, składała się z sześciu pięter, jednak każde było inne. Najniższe było najszersze, kolejne coraz mniejsze. Do każdego prowadziły schody długie i kręte. Zwierzątka zaciekawione wchodziły na pierwsze piętro, Raptuś po kilka schodów pokonywał z werwą. Wieprzuś trochę się zasapał, Ociupinka szła wolniutko za nim. Ciocia Róża na samym końcu stukała obcasami.

I dotarli na pierwsze piętro gdy drzwi się otworzyły. Wspaniałe zapachy już od progu wszystkich zaskoczyły. W wielkich piecach piekły się chleby i bułeczki. W młynach mieliło się zboże, a w kącie stały wielkie z ziarnem beczki. Drzemka trwała godzinę, gdy zwierzątka się przebudziły, w dalszą drogę z ciocią Różą dziarsko wyruszyły.

Na kolejnym piętrze Piramidy mleko i produkty mleczne się znajdowały. Już z daleka słychać było krowy, które głośno muczały jesteśmy w wielkiej oborze, to tutaj mieszkają zwierzęta, które codziennie zdrowe mleko nam dają. Przedszkolaki ujrzały przed sobą krowy, owce, kozy. Hałas był ogromny, wszystkie wydawały jakieś odgłosy.

- Muu…, Meee, Bee zewsząd dochodziło,

Co małą Ociupinkę nawet nieco wystraszyło.

- Nie bój się myszko, krowy i owce nic Ci nie zrobią, one mówią po prostu taką swoją mową

- powiedział Raptuś, a ciocia Róża od razu przytaknęła i małą Ociupinkę na kolana wzięła.

- Wszystkie te zwierzęta, moje przedszkolaki, dają nam mleko, dziś spróbujemy tego świeżego, żeby było zdrowo i Eko.

- Co to znaczy Eko? zapytał Wieprzuś zaskoczony.

Eko znaczy świeży, naturalny, nieprzetworzony. To skrót od ekologiczny, czyli zgodny z naturą - wyjaśniła ciocia Róża rzeczowo i z kulturą.

- Ale ja nie lubię mleka, nie chcę go próbować- zbuntowany Raptuś próbował się gdzieś schować.

- Nie martw się zajączku, nikt nie będzie Cię zmuszał, ale jakoś dostarczyć wapń organizmowi będziesz musiał. To składnik mleka, który dba o zdrowe kości i o to, abyś był zawsze gibki, skoczny i pełen radości.

- Czy lubisz jogurty, kefiry i sery? to też mleczne produkty, możesz jeść je zamiast mleka, więc nie bądź już smutny.

- Jogurty uwielbiam, sery także lubię- ucieszył się Raptuś i podskoczył w górę.

Dzieci wypiły i zjadły pyszne przysmaki mleczne i już wspinały się po schodach na piętro kolejne. Jesteśmy już wysoko, na piątym piętrze fabryki. Tutaj powstają mięso, wędliny, jaja i łowione są rybki.

- Zobaczcie, ile rybek pływa tutaj w stawie- krzyknęła Ociupinka, patrząc na nie ciekawie.

- A ile kur wysiaduje jajka na grzędzie, chyba z tysiąc jajek tutaj w koszach będzie.

Dzieci biegały zaaferowane po tym gospodarstwie wielkim, tu uszczypnęły kawałek wędliny, tam kiełbasiane serdelki. Zapachy dochodziły zewsząd smakowite i różne, w kącie rybka się wędziła, obok suszyły się kabanosy podłużne. Przedszkolaki najedzone do syta oraz z wielkim żalem opuszczały tę niezwykłą, gospodarską salę.

- Powoli docieramy do kresu naszego zwiedzania, dużo już widziałyście, piramida prawie  pokonana. Zostały tłuszcze, orzechy i nasiona, jak słonecznik czy dynia także potrzebne organizmowi, by działał jak sprawna maszyna. Cztery ptaszki kolorowe nasze zwierzątka przywitały i do sali tłoczenia olejów od razu je zabrały. Poczęstowały też maluchy słonecznikiem i dynią, każdy dzielnie chrupał z zadowoloną miną. „Ziarna te i oleje zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które są Wam potrzebne, bo są bardzo zdrowe, w niedużej dawce, lecz jednak dnia każdego, powinniście zjeść kilka migdałów lub orzecha włoskiego.

Zdrową oliwą oblać sałatkę lub ziemniaczki, a zawsze będziecie szczupłe i gibkie, drogie przedszkolaczki. I tak poznaliście całe menu jednodniowe, już wiecie, co jeść każdego dnia, byście były zdrowe. Produkty z każdego piętra Piramidy Żywienia to klucz do prawidłowego, zbilansowanego jedzenia. Co to znaczy zbilansowane? zapytała myszka, to znaczy, że co dzień musisz włożyć do pyszczka i produkty zbożowe, i mleczne, i owoce, i warzywa, abyś była zdrowa, gibka, silna i szczęśliwa. Każde piętro Piramidy jest ważne i potrzebne, by dostarczać organizmowi składniki niezbędne. Tak ciocia Róża tłumaczyła dzieciom sens podróży w wolnej chwili, gdy opuszczali ostatnie piętro, które właśnie zwiedzili. Wtem Wieprzuś krzyknął:

 - A co to za schody? Czy jest jeszcze jakieś piętro? To nie koniec naszej drogi?

Jest jeszcze jedno malutkie pięterko, właściwie niepotrzebne, tylko w małych ilościach produkty te jeść możecie. Ja chyba wiem, co tam znajdziemy oblizał się prosiaczek, czy na tym piętrze znajdziemy dużo słodyczy i ciasteczek? Zgadłeś, mój łakomczuchu potwierdziła ciocia Róża, możecie wziąć po jednym ciasteczku i wracamy, bo zbliża się burza. Zwierzątka poczęstowały się ciasteczkiem i ładnie podziękowały i wesoło śpiewając do przedszkola wracały…

 

3. Omówienie treści bajki (plakat Piramida Żywienia)

4. Kolorowanie elementów- obrazków- Piramidy Żywienia

5. Układanie pokolorowanych elementów piramidy w odpowiednim miejscu

6. Wywieszenie pracy na tablicy w sali

6. Zabawa ruchowa pt. „ Piramida żywienia”

7. Zakończenie zajęcia

 

Scenariusz nr 4

 

 

„Olimpiada transgranicznych przedszkolaków”

 

 

 

realizowana w ramach projektu unijnego pn.:

 

 „Wielokulturowość i sztuka szansą transgranicznego malucha”

 

 

 

CELE:

 

  • Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywne spędzanie czasu,
  • Rozwijanie sprawności fizycznej i odporności psychicznej dzieci,
  • Tworzenie atmosfery współpracy i współdziałania w zespole,
  • Poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji sportowej,
  • Rozwijanie odporności emocjonalnej w sytuacjach porażki lub zwycięstwa,
  • Wdrażanie do przestrzegania reguł w zawodach sportowych,
  • Poznawanie i stosowanie zasad właściwego dopingu sportowego,
  • Integrowanie polskich i czeskich dzieci

 

METODY:

 

  • Konkurencje sportowe i sprawnościowe,
  • Pedagogika zabawy, 

 

FORMY:

 

  • Zespołowa, 

 

POMOCE:

 

  • Piłki,
  • Woreczki,
  • Bramki do hokeja, kije, krążki,
  • Pachołki,
  • Hula hop,
  • Łyżki zręcznościowe,
  • Szarfy,
  • Worki do skakania
  • Tory przeszkód,
  • Lina
  • Medale,
  • Dyplomy,

 

 

 

 

 

PRZEBIEG:

 

 

 

I. Część wstępna

 

  • Powitanie przez dyrektorów placówek z Polski i Czech
  • Przedstawienie jury,
  • Zajęcie miejsc przez poszczególne drużyny,
  • Działania integracyjne – rozgrzewka. Wszyscy zawodnicy z opiekunami ustawieni w dużym kole wykonują proste ćwiczenia.

 

II. Część główna - konkurencje sportowe

 

  1. „Koszykarze” – rzut woreczkiem do celu. Cel – kosz na ziemi, oddalony od dziecka o 2 m. Każdy uczestnik z drużyny (10 dzieci) wykonuje jeden rzut. Jeden rzut to jeden punkt. Wygrywa drużyna, która zbierze najwięcej punktów.
  2. „Kto pierwszy” – turlanie piłki między pachołkami, do ostatniego pachołka. Drogę powrotną dziecko pokonuje biegnąć z piłką w rękach i podaje następnemu zawodnikowi, ustawiając się na końcu kolejki. Konkurencje uważa się z a zakończoną, gdy dziecko pierwsze znowu będzie na początku.
  3. „Skoki w workach” – skoki w worku do pachołka,  powrót biegiem z workiem w ręku.
  4. „Hokeiści” – trafienie krążkiem hokejowym przy pomocy kija do bramki. Bramka oddalona jest od dziecka o 4 m. Każdy uczestnik z drużyny wykonuje jeden rzut, jeden rzut to jeden punkt. Wygrywa drużyna, która zbierze najwięcej punktów.
  5. „Gąsienica” – tor przeszkód. Tor przeszkód złożony z: przejście przez szarfę, pełzanie przez tunel, przejście przez hula hop, powrót biegiem do drużyny, uderzenie w dłoń następnego zawodnika. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy zadanie.
  6. „Tunel” – toczenia piłki. Dzieci ustawione gęsiego, co 0,5 m z rozszerzonymi nogami turlają piłkę w tunelu z nóg. Pierwszy zawodnik na sygnał toczy piłkę do zawodników ustawionych z tyłu. Ostatni zawodnik chwyta piłkę na końcu tunelu i biegnie z nią na początek by znów poturlać. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy zadanie.
  7. „Zręczny kelner” – bieg do pachołka i z powrotem z łyżką zręcznościową. Dbałość o to by z łyżki nie spadłą piłeczka.
  8. „Przeciąganie liny” – konkurencja dla opiekunów.

 

 

 

III. Część końcowa

 

 

 

Ogłoszenie wyników spartakiady przez jury, wręczenie dyplomów, medali.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Scenariusz nr 5

 

 

 

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych dla dzieci 5-6 letnich.

 

 

 

Tor przeszkód z elementami ćwiczeń ogólnorozwojowych.

 

 

 


CELE :

 

 

 

  • Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopę
  • Wzmacnianie mięśni brzucha.
  • Kształtowanie prawidłowej postawy ciała
  • ·         Znaczenie prawidłowego stawiania stóp w chodzie oraz podczas biegu.
  • Uświadamianie dzieciom ich możliwości psychofizycznych
  • Staranne, prawidłowe wykonywanie zaleconych ćwiczeń
  • Samodzielnie zakładanie  strojów do ćwiczeń
  • Bezpieczne korzystanie i  poruszanie się na urządzeniach rehabilitacyjnych

 


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

  • Zestaw przyrządów rehabilitacyjnych (ławeczka, równoważnia, drabinka, ślizgawka, mega bloki)
  • Chodniczki  i kamienie fakturowe
  • Woreczki
  • Szarfy
  • Chusta animacyjna

 

METODY: 

 


obserwacja, instrukcja, pokaz, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń.

FORMY: 

 


praca z całą grupą, praca indywidualna

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 


Powitanie:  

 


"Wszyscy są, witam Was, na zabawę przyszedł czas, 
jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy"

 


Dzieci witają się klaszcząc dłońmi o swoje ręce w parach, zabawę powtarzamy kilka razy.

I.  Część wstępna:

1.  Marsz po obwodzie koła, rozgrzewka, przygotowanie do zajęć.

 


2.  Zabawa orientacyjno-porządkowa – „Znajdź swój kolor”. Dzieci „ubrane" w szarfy biegają w rozsypce. Na sygnał przybiegają do prowadzącej i ustawiają się rzędem przed kolorami, które trzyma w rękach.

 


3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Przewiń się przez szarfę”. Na sygnał dzieci wchodzą do szarfy, przeciągają ją oburącz w górę, naprężają ją nad głową. Starają się wykonać ćwiczenie sprawnie i szybko.

 


4. Ćwiczenia tułowia i równowagi – „ Wiatraczki”. Dzieci układają szarfę w kółeczko, na sygnał obiegają ją wkoło, na kolejny sygnał stają w środku na jednej nodze z ramionami w bok.

 


5. Ćwiczenia stopy. Siad „skulony”, szarfa na podłodze. Podnoszenie szarfy w górę stopami na zmianę , prawą i lewą.

II.  TOR PRZESZKÓD - część właściwa

 


Marsz po równoważni z woreczkiem   na głowie, ręce odwiedzione w bok, wrzucenie przyboru do kosza- równoważne.

 


Skoki zawrotne przez ławeczkę – przeskoki z odbicia z miejsca.

 


Przejście na czworakach między przeszkodami- stojaki- czworakowanie.

 


Celowanie z miejsca woreczkiem do kosza – trzy próby- celowanie.

 


Pełzanie -podciąganie tułowia rękami do kolejnej przeszkody- ćw. siły mięśniowej.

 


Dziupla z Mega bloków- przejście przez otwór- skoki obunóż wokół przeszkody.

 


Wejście na drabinkę na dowolną wysokość, zwis – pokonanie wysokości.

 


Siad skrzyżny w wyznaczonym miejscu-  zdyscyplinowanie grupy, usunięcie zestawu rehabilitacyjnego.

III.  Część końcowa

 


6. Spacer po chodniczkach i kamieniach fakturowych

 

 

 

7.  Zabawa uspokajająca z wykorzystaniem chusty animacyjnej, zaznaczanie akcentów w muzyce.

 


8. Pożegnanie: 

 


"Wszyscy są, żegnam Was, już zabawę skończyć czas,
jestem Ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy"

 


9. Porządkowanie Sali – odkładanie przyborów w wyznaczone miejsca.

 

 

 

 

 

 

Opracowanie: szkolnastrona.pl