Praca zdana "Żabki" - 29 Marca

Temat tygodnia -  WKRÓTCE WIELKANOC

 

29. 03.2021 Poniedziałek

Cele : 

− rozwijanie mowy, 

− zapoznanie z literą ł: małą i wielką, drukowaną, 

- poznanie ciekawostek na temat pisanek,

 

Połączcie, samodzielnie lub z pomocą rodziców pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się wam te nazwy?

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=57

 

Posłuchajcie wiersza Doroty Gellner Pisanki

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.

Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

  • Co znajduje się na stole?
  • Jak wyglądają pisanki?
  • Co wykluje się z pisanek?

 • Poznawanie ciekawostek na temat pisanek.

• Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. • Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w spra[1]wach sercowych). • Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. • Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. • Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

Zabawa ruchowa Zajączki wielkanocne.

 Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad, palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek poruszania się.

Zabawy i ćwiczenia z literą ł

 

Obejrzyjcie obrazek przedstawiający wiosenne prace w ogródku.

− Co robimy wiosną w ogródku?

− Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?

 − Do czego potrzebujemy wideł, a do czego – motyki?

 − Do czego potrzebujemy sekatora, a do czego – grabi i łopaty?

 • Dzielenie słowa łopata na sylaby. 

 - Podzielcie słowo łopata na sylaby

− Co słyszycie na początku słowa łopata?

Podajcie przykłady słów rozpoczynających się głoską ł . Narysujcie przykłady i podzielcie je na sylaby, pod każdym rysunkiem narysujcie tyle kreseczek ile jest sylab w nazwie obrazka.

Pokaz litery ł: małej i wielkiej, drukowanej 

Miłej zabawy i powodzenia!

  

Bardzo ładnie!