Regulamin udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej w Miejskim Przedszkolu Publicznym nr 2 w Bolesławcu

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Regulamin udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej   w Miejskim Przedszkolu Publicznym nr 2 w Bolesławcu

Załącznik nr 1

do  Zarządzenia nr 4/2018

Dyrektora Przedszkola Miejskiego nr 2

                                     w Bolesławcu

 

Regulamin Udzielania

Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej w

Miejskim Przedszkolu Publicznym nr 2 w Bolesławcu

 

Podstawa prawna:

1.      Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2018 poz. 996 z późn. zmianami.)

2.      Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. z 2017r. poz. 356)

3.      Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017r. poz. 1616)

4.      Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia2017r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych przedszkolach, szkołach  i placówkach (Dz. U. z 2017r., poz. 1534).

5.      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2018r., poz. 1647)

6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646) - § 22-23,§ 26.

7.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).

8.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).

 

 

 

§1

INFORMACJE OGÓLNE

 

1. Każde dziecko uczęszczające do Miejskiego Przedszkola Publicznego  nr 2 w Bolesławcu ma prawo być objęte działaniami pedagogicznymi i psychologicznymi, mającymi na celu rozpoznanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych  i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych  dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym. Wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności,

2)  z niedostosowania społecznego,

3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

4)  z zaburzeń zachowania i emocji,

 5)  ze szczególnych uzdolnień,

6)  ze specyficznych trudności w uczeniu się,

7)  z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,

8)  z choroby przewlekłej,

9)  z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

10) z niepowodzeń edukacyjnych,

11). Z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,

12). Z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

 

2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana w przedszkolu  rodzicom dzieci  i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom.

 

§ 2

             1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne  i      nieodpłatne.

 

§ 3

 

          1.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor placówki.

              2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele,     oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w  szczególności: psycholog, pedagodzy terapeuci, logopeda oraz inni specjaliści zatrudnieni w celu prowadzenia terapii z dzieckiem w zależności od jego potrzeb wynikających z opinii i orzeczeń, zwani dalej „specjalistami”.

 

                  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

a) rodzicami  dziecka,

b) poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”,

c) placówkami doskonalenia nauczycieli,

d) innymi szkołami i placówkami,

e). organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

§ 4

FORMY POMOCY

 1. W przedszkolu pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, a także w formie:

a). zajęć rozwijających uzdolnienia,

b). zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,

c). zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

d). zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,

d) porad i konsultacji,

e). warsztatów.

2. W przedszkolu pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

3. Dyrektor przedszkola organizuje wspomaganie placówki w zakresie realizacji zadań dotyczących pomocy psychologiczno - pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

  

 

 

§ 5

ZAJĘCIA ORGANIZOWANE W PLACÓWCE

1.  Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych.

2. Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeni i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

3. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych.

4. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.

5. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problem w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola.

6. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.

 

§ 6

ZINDYWIDUALIZOWANA ŚCIEŻKA REALIZACJI OBOWIĄZKOWEGO ROCZNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

1. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego zwana dalej „zindywidualizowaną ścieżką”, jest organizowana dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego zgodnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.

2. Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowywania przedszkolnego, które są realizowane:

a) wspólnie z oddziałem przedszkolnym oraz

b) indywidualnie z dzieckiem.

3. Objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia dziecka pomocą w tej formie.

4. Do wniosku o wydanie opinii, o której mowa w ust. 3, dołącza się dokumentację określającą:

a) trudności w funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu,

b) w przypadku dziecka obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu  oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym,

c) w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola – także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu,

            5. Przed wydaniem opinii, o której mowa w ust. 3, publiczna poradnia we współpracy  z przedszkolem oraz rodzicami dziecka przeprowadza analizę funkcjonowania dziecka uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole pomocy psychologiczno -pedagogicznej.

            6. Opinia, o której mowa w ust. 3, zawiera dane i informacje, o których mowa w przepisach   w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno -pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, a ponadto wskazuje:

a) zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym,

b) zakres objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny,

c) działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola.

            7. Dziecko objęte zindywidualizowaną ścieżką realizuje w danym przedszkolu program wychowania przedszkolnego, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,   w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.

            8. Na wniosek rodziców dziecka dyrektor przedszkola ustala, z uwzględnieniem opinii, o której mowa w ust. 3, tygodniowy wymiar godzin zajęć wychowania przedszkolnego realizowanych indywidualnie z dzieckiem, uwzględniając konieczność realizacji  przez dziecko podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

            9. Nauczyciele prowadzący zajęcia z dzieckiem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka w przedszkolu.

        10. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla:

a) dzieci objętych kształceniem specjalnym,

b) dzieci objętych indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

 

 

 

 

§ 7

ZADANIA NAUCZYCIELI WYCHOWAWCÓW I SPECJALISTÓW

        1. Do zadań nauczycieli, wychowawców grup przedszkolnych i specjalistów w przedszkolu należy:

a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,

b) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,

c) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo  w życiu przedszkola,

d) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,

e) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.

2. Nauczyciele i specjaliści w przedszkolu prowadzą w szczególności:

a) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z dziećmi mającą na celu rozpoznanie u dzieci: trudności w uczeniu się, a także potencjału dziecka i jego zainteresowań, szczególnych uzdolnień. Ponadto prowadzą doradztwo edukacyjno- zawodowe.

3. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychoruchowe wymaga objęcia pomocą psychologiczno - pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.

 4. Dyrektor przedszkola, informuje wychowawców grup przedszkolnych i specjalistów  o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem oraz we współpracy z wychowawcami i specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

 

§ 8

ZESPÓŁ

1. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem, zwanego dalej „zespołem”.

2. Zespół tworzy dyrektor przedszkola dla:

a) dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,

b) dziecka posiadającego opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,

 c) dziecka nie posiadającego orzeczenia lub opinii, ale u którego występują deficyty utrudniające jego prawidłowy rozwój.

3. Zespół powołuje dyrektor w terminie do 30 września roku szkolnego, w którym dziecko rozpoczyna realizowanie wychowania przedszkolnego lub w terminie do 30 dni od dnia złożenia w placówce orzeczenia o kształceniu specjalnym, opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej, wniosku wychowawcy  o możliwość objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w placówce (załącznik nr 1).

 4. Dyrektor Przedszkola powołuje zespół (wzór zarządzenia stanowi załącznik nr 2) i wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu. Koordynatorem zespołu jest wyznaczony przez dyrektora nauczyciel, a w skład zespołu wchodzą wszyscy nauczyciele, wychowawcy  i specjaliści pracujący z dzieckiem.

5. Do zadań zespołu należy:

a) ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na jego indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,

b) określenie zalecanych form i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno - pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie lub opinię – także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii.

6. Dyrektor Przedszkola, na podstawie zaleceń zespołu, biorąc pod uwagę określoną w arkuszu organizacji przedszkola liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia lub liczbę godzin zajęć prowadzonych przez wychowawców, ustala formy i okres udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym te formy będą realizowane.

7. O ustalonych dla dziecka formach i okresie udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w jakim poszczególne formy będą realizowane, dyrektor niezwłocznie, na piśmie informuje  rodziców dziecka.

8. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny.

6.       Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET) zawiera:

1) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;

2)  zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka z tym, że w przypadku:

a) dziecka niepełnosprawnego – zakres działań o charakterze rewalidacyjnym,

b) dziecka niedostosowanego społecznie – zakres działań o charakterze resocjalizacyjnym,

c) dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym – zakres działań o charakterze socjoterapeutycznym;

3) formy i metody pracy z dzieckiem;

4) formy, sposoby i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, ustalone przez dyrektora zgodnie z przepisami;

5) działania wspierające rodziców dziecka oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi.

9. Zespół dokonuje oceny efektywności udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej dziecku, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:

a) danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej – po zakończeniu jej udzielania,

b) pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej w danym roku szkolnym – przed opracowaniem arkusza organizacji przedszkola na kolejny rok szkolny (protokół ze spotkania zespołu).

10. Na wniosek rodziców dziecka, a także na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia zespół dokonuje oceny efektywności tych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora placówki okresu udzielania danej formy pomocy.

11. Dokonując oceny zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną w placówce, w tym formy i okres udzielania dziecku dalszej pomocy psychologiczno  -pedagogicznej.

12. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy do roku.

13. Spotkania zespołu zwołuje osoba koordynująca pracę zespołu.

14. Rodzice dziecka mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu jeśli to konieczne (załącznik nr 3).

 15. Rodzice dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, są zawiadamiani pisemnie przez dyrektora placówki o spotkaniach zespołu.

        16. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:

 a) na wniosek dyrektora Przedszkola – przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, asystent lub pomoc nauczyciela, nauczyciel wspomagający.

b) na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.

17. Zespół protokołuje każde swoje spotkanie.

18. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniach zespołu.

§ 9

DO ZADAŃ PEDAGOGA SPECJALNEGO W PLACÓWCE NALEŻY:

1. Prowadzenie badań i  diagnozy dzieci, w tym diagnozowanie potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień lub trudności w  funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i jego uczestnictwo w życiu przedszkola.

 2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola.

3. Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

4. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym.

5. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

 7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci.

8. Wprowadzanie terapii.

§ 10

DO ZADAŃ LOGOPEDY W PLACÓWCE NALEŻY:

1. Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci.

2. Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad, konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń.

3. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci.

4.  Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów.

§ 11

ZADANIA NAUCZYCIELA PROWADZĄCEGO GRUPĘ PRZEDSZKOLNĄ

1. Organizując pomoc psychologiczno - pedagogiczną, nauczyciel zobowiązany jest do:

a). Rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień dziecka, na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki  w szkole.

b). W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno -  pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela takiej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym jednocześnie dyrektora przedszkola.

c). Bieżąca praca w tym przypadku oznacza obowiązek prowadzenia i rozpoznania potrzeb, udzielenia natychmiastowego wsparcia oraz dostosowania metod, form oraz wymagań do możliwości dziecka.

2. Prowadzenia karty obserwacji dziecka we wszystkich grupach wiekowych.

3. Udzielając dziecku pomocy psychologiczno - pedagogicznej,  nauczyciel:

a). Przeprowadza obserwacje pedagogiczne (dokonuje diagnozy rozwoju i funkcjonowania dziecka, rozpoznaje potrzeby rozwojowe poprzez realizację badań diagnostycznych oraz na podstawie badań specjalistycznych, np. logopedycznych rozwoju mowy).

b). Nawiązuje współpracę z rodzicami i diagnozuje środowisko rodzinne.

c). Udziela pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych, mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy; prowadzi też inne zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.

d). Informuje rodziców o możliwościach i rodzaju udzielania mu pomocy.

e). Podczas bieżącej pracy z dzieckiem udziela mu pomocy zgodnie z indywidualnym lub grupowym planem zajęć z dziećmi.

f). Współpracuje ze specjalistami i innymi osobami działającymi na rzecz dziecka.

g). Ustala terminy pracy specjalistów z dzieckiem.

h). Dokumentuje pracę z dzieckiem w dzienniku pracy nauczyciela lub dziennikach zajęć  z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

i). Dokonuje oceny postępów dziecka oraz ustala wnioski do dalszej pracy z nim.

 

 

§ 12

ZADANIA RODZICÓW

1. Zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla dziecka i dla rodziny.

2. Mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola.

3. Wyrażają zgodę na udzielanie pomocy dziecku, czyli realizację indywidualnego lub grupowego planu pracy z dzieckiem na terenie przedszkola.

4. Mają możliwość zapoznania się z indywidualnym lub grupowym planem pracy  z dzieckiem.

5. Uczestniczą w indywidualnym programie w miarę potrzeb.

6. Zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela (mają możliwość wykorzystania dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem na terenie domu rodzinnego).

7. Mogą korzystać z fachowych porad i konsultacji psychologa, logopedy, terapeuty.

8. Wyrażają zgodę na włączenie do pomocy publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej. 

§ 13

1. Procedura udzielania i organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w  Miejskiego Przedszkola Publicznego  nr 2 w Bolesławcu wchodzi w życie  z dniem zatwierdzenia na posiedzeniu Rady Pedagogicznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

                                                                                                         …………………………………

                                                                                                                   (data, miejscowość)

             ……………………………

(imię i nazwisko nauczyciela)

 

                                                                                                                     Dyrektor

Miejskiego Przedszkola nr 2                                                                                                                                                                                            Miejskiego Przedszkola Publicznego  nr 2 w Bolesławcu

 

 

                                      WNIOSEK O OBJĘCIE DZIECKA

            POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ W PLACÓWCE

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2018r., poz. 1647)

Imię i nazwisko dziecka: ……………………………………………………………………

Grupa przedszkolna:…………………………………………………………………………

Data urodzenia: ……………………………………………………………………………..

Zwracam się z prośbą o objęcie ………………………………………………………………

pomocą psychologiczno-pedagogiczną w placówce, ze względu na zauważone u dziecka trudności:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..........

                                                                                        (podpis wychowawcy)

 

 

Załącznik nr 2

                                                        Zarządzenie nr 4

Dyrektora Miejskiego Przedszkola Publicznego  nr 2 w Bolesławcu

                                                   z  dnia 30.08.2018

                 w sprawie powołania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2018r., poz. 1647)

powołuję zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

na rok szkolny 2018/19

      § 1

1. W skład zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej wchodzą:

a) Pani  Joanna Chlebowska

b) Pani Barbara Frąszczak

c) Pani Bogumiła Jęędrzejewska

d) …………………………………………………….

e) oraz wszyscy nauczyciele uczący dziecko

2. Koordynatorem zespołu zostaje: Barbara  Frąszczak

.

§ 2

1. Organizację pracy zespołu oraz zakres zadań zespołu określają Procedury udzielania                  i organizowania Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej  Miejskiego Przedszkola Publicznego  nr 2 w Bolesławcu

§ 3

1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

                                                                                  ………………………………………

                                                                                                  (data i podpis Dyrektora)

 

 Załącznik nr 3

                                                                                        Bolesławiec , ………………………

 

………………………………………….

(imię i nazwisko rodziców/opiekunów prawnych)

…………………………………………

…………………………………………

(adres zamieszkania)

 

                                       ZAWIADOMIENIE RODZICÓW

                     o spotkaniu Zespołu ds. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

 Szanowni Państwo,

Uprzejmie informuję, że w dniu ………….…………………., o godzinie………………….. na terenie Miejskiego Przedszkola Publicznego  nr 2 w Bolesławcu, odbędzie się spotkanie zespołu nauczycieli i specjalistów, który dokona analizy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych Państwa syna/córki ……………………………………………... ………………….

Zapraszam do uczestniczenia w spotkaniu.

Jeżeli nie będą Państwo mogli uczestniczyć w spotkaniu w tym dniu, wszystkie ustalenia przekazane zostaną Państwu przez wychowawcę.

 

 ………………………………………………..

(data i podpis dyrektora)

 

8.      Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2018r., poz. 1647)

Potwierdzam odbiór zawiadomienia o zebraniu zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla mojego syna/córki…………………………………………………………...

  (czytelny podpis rodzica/prawnego opiekuna)

 

  

Kontakt

  •  Miejskie Przedszkole Publiczne nr 2 w  Bolesławcu

    59-700 BOLESŁAWIEC
    ul. Mikołaja Brody 17
    woj. dolnośląskie
  • Dyrektor: Krystyna Gerwatowska
    75 732 2865