Miejskie Przedszkole Publiczne nr 2 im. Marii Konopnickiej w Bolesławcu
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 17
Tel: (75) 612 13 02
-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 339251
- Do końca roku: 344 dni
- Do wakacji: 155 dni
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Miejskiego Przedszkola Publicznego nr 2 w Bolesławcu
Rok szkolny 2016/2017
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci w przedszkolu
Cel ewaluacji :
- Zebranie informacji o zakresie aktualnie podjętych w przedszkolu działań na rzecz zachęcania dzieci do kontaktu z książką i przygotowania do aktywnego czytelnictwa w przyszłości.
- Wykorzystanie zebranych informacji do dalszego rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci i promowania czytelnictwa adekwatnie do potrzeb dzieci i rodziców.
Kryteria ewaluacji:
- Podejmuje się różnorodne działania w zakresie rozwijania zainteresowań czytelniczych
- Podejmowane działania są atrakcyjne dla dzieci
- Działania podejmowane przez nauczycieli służą rozwijaniu zainteresowań czytelniczych
- Nauczyciele włączają rodziców lub inne osoby w podejmowane działania
- Nauczyciele tworzą podczas zajęć edukacyjnych sytuacje dydaktyczne zachęcające dzieci do kontaktu z książką i przygotowujące do nauki czytania
- Nauczyciele systematycznie współpracują z biblioteką szkolną lub innymi podmiotami
- W przedszkolu zachęca się do wspólnego czytania książek w domu
Pytania kluczowe:
- Jakie podjęto w przedszkolu działania służące rozwijaniu zainteresowań czytelniczych wśród dzieci?
- Jakie działania podejmują nauczyciele w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych?
- W jaki sposób przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek w przyszłości?
- W jaki sposób w przedszkolu zachęcamy rodziców do promowania czytelnictwa w domu?
Metody badań i próba badawcza:
- Ankieta skierowana do nauczycieli (wszyscy)
- Ankieta skierowana do rodziców (rodzice dzieci 4,5,6-letnich)
- Analiza dokumentów, rocznego planu pracy, dzienników lekcyjnych i planów miesięcznych
- Wywiad grupowy z dziećmi (4,5,6 latki)
PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI
W celu zebrania informacji i opinii Nauczycieli na temat podjętych działań w ramach edukacji czytelniczej w roku szkolnym 2016/17 została opracowana ankieta.
W ankiecie wzięło udział 7 nauczycieli.
- 1. Jakie aktywności, zadania, działania podjęła Pani od początku roku szkolnego w celu rozwijania u dzieci zainteresowań czytelniczych? Proszę wskazać wszystkie sposoby, które Pani wykorzystuje lub wpisać własne propozycje.
- prowadzenie zajęć edukacyjne z wykorzystaniem tekstów literatury dziecięcej- 7
- prowadzenie lub organizowanie zajęć nt. drogi powstawania książek i pracy osób z tym związanych np. ilustrator książek, wydawca, drukarz- 2
- w kontaktach z dziećmi odwoływanie się do wartości opisanych w literaturze dziecięcej-5
- czytanie dzieciom-7
- słuchanie opowiadań dzieci-7
- rozmowy z dziećmi na temat przeczytanych wierszy, opowiadań czy baśni-7
- rozmowy z dziećmi o potrzebie i sposobach szanowania książek-7
- wymyślanie z dziećmi historyjek na podstawie obrazków-5
- proponowanie dzieciom ilustrowania przeczytanych tekstów-5
- proponowanie dzieciom tworzenia prostych książeczek-4
- wystawianie spektakli lub scenek na podstawie literatury dziecięcej-3
- organizowanie lub współorganizowanie konkursów np. konkurs wiedzy o książce; konkurs plastyczny-1
- wychodzenie z dziećmi do biblioteki (wypożyczanie książek, zajęcia w bibliotece)-6
- umożliwienie dzieciom udziału w spotkaniach z autorami książek, wierszy - 0
- inne, jakie?
- bajka terapeutyczna „Cudaczek Wyśmiewaczek” Duszyńskiej – 1
- udział dzieci w konkursie recytatorskim ‘ MPP nr 4” 2
- wykorzystywanie wierszy, rymowanek do zabaw dydaktycznych, relaksacyjnych, opowieści ruchowe-2
- oglądanie albumów, atlasów, encyklopedii związanych tematycznie z zajęciami edukacyjnymi – 2
- 2. Które z tych aktywności dzieci najbardziej lubią lub najchętniej w nich uczestniczą, angażują się w nie? Proszę wskazać przykłady i je uzasadnić.
Z w/w aktywności dzieci najbardziej lubią:
- rozmowy na temat przeczytanych wierszy, opowiadań czy baśni(podawanie zakończeń, inscenizowanie ruchem treści książek)- 4
- wizyta w bibliotece (spotkanie z p. bibliotekarką- słuchanie czytanych bajek, zajęcia bibliotece-wzbogacenie słownictwa: katalog, tytuł, autor, grafik, drukarz oraz dotyczące powstania książki, zasad korzystania z książek)- 4
- tworzenie własnych książeczek na podstawie znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci (wyodrębnianie elementów akcji, ilustrowanie, układanie podpisów na stronie tytułowej – autor, tytuł z liter, numerowanie stron)
- czytanie książek przyniesionych przez dzieci z domu- 4
- zabawa w teatr- wcielanie się role innych postaci- 2
- słuchanie czytanych przez nauczyciela książek- 5
- oglądają ciekawe albumy, atlasy, encyklopedie, dostrzegając wiele ciekawostek, szczegółów-3
- 3. W jaki sposób Pani przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek w przyszłości? Proszę podać przykłady.
Nauczycielki zachęcają do korzystania z książek poprzez:
- zachęcanie do opowiadania historyjek obrazkowych - 4
- prowadzenie zajęć dydaktycznych wzbudzających zainteresowanie książką, literaturą-3
- zajęcia w bibliotece miejskiej-4
- systematyczne (codzienne) czytanie książek- 5
- zorganizowanie w sali kącika książek- 5
- swobodny dostęp do książek -5
- zachęcanie dzieci, aby prosiły rodziców do przeczytania bajki na dobranoc- 4
- wspólne oglądanie ilustracji w książkach-4
- zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem książek- 3
- 4. Czy włącza Pani rodziców dzieci w działania przedszkola związane z rozwijaniem zainteresowań czytelniczych dzieci?
- Tak - 7 Nie- 0
Jeśli tak, to proszę podać przykłady konkretnych działań.
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom książek w domu przed snem-5
- włączanie rodziców w akcję „Cała Polska czyta dzieciom”- 5
- ustalanie na spotkaniu z rodzicami zadań realizowanych w domu np. codzienne czytanie- 4
- Gadająca ściana –wspomagające zbieranie informacji zwrotnej od rodziców –plakat z zapisanym pytaniem ,na którym rodzice dają informację zwrotną nt. zajęć(technika wykorzystywana po każdych zajęciach lub spotkaniach z udziałem rodziców .Prosimy o odpowiedź na pytanie :Co z dzisiejszych zajęć/spotkania służących/cego rozwijaniu u dzieci potrzeby kontaktu z książką uważa Pan/i za szczególnie ważne , ciekawe lub wartę podkreślenia ?
- 5. Jakie książki w Pani grupie budzą największe zainteresowanie wśród dzieci?
Wśród ankietowanych:
3 nauczycieli odpowiedziało – bajki np. Braci Grimm
3 nauczycieli odpowiedziało – bajki terapeutyczne
4 nauczycieli dodało – książki o zwierzętach (encyklopedie, albumy)
- 6. Z jakimi podmiotami współpracuje Pani w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych i na czym ta współpraca polega?
Spośród badanych nauczycieli :
- 6 – współpracuje z biblioteką miejską (zajęcia biblioteczne, wypożyczanie książek do pracy z dziećmi np. encyklopedii, atlasów)
- 1- współpracuje z hurtownią książek- kiermasze książek, nagrody na koniec roku szkolnego
- 6 - włączyło się w akcję „Cała Polska czyta dzieciom”( zaprasza rodziców, uczniów ze szkoły podstawowej i gimnazjum do czytania dzieciom)
- 4 – uczestniczy w konkursach recytatorskich pozaprzedszkolnych
Podsumowanie ankiet dla rodziców
Opracowanie wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców
Ilość ankietowanych: 50 rodziców
1. Jakie działania przedszkola w zakresie rozwijania zainteresowań czytelniczych są Panu/i znane, z którymi miał/a Pan/i styczność lub w których brał/a udział?
Można wybrać kilka odpowiedzi.
a) ustalanie na spotkaniu z rodzicami zadań realizowanych w domu np. codzienne czytanie
b) prośba o finansowanie zakupu książeczek do przedszkola
c) zajęcia otwarte z wykorzystaniem książek dla dzieci
d) codzienne czytanie książki dzieciom przez nauczyciela
e) opowiadanie książek obrazkowych przez dzieci jako wstęp do czytania i obcowania z książką
f) organizacja lub udział w przedstawienia teatralnym dla dzieci
g) wyjście do biblioteki
h) spotkanie/a z autorem lub ilustratorem książek dla dzieci
i) inne, jakie? ............................................................................................................
j) żadne z powyższych
odpowiedzi |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
h |
i |
j |
suma odpowiedzi |
23 |
12 |
16 |
34 |
27 |
20 |
25 |
4 |
1 |
3 |
procent |
46 |
24 |
32 |
68 |
54 |
40 |
50 |
8 |
2 |
6 |
2. Które z zajęć związanych z zachęcaniem do kontaktu z książką, o których dziecko opowiadało lub Pan/i uczestniczył/a czy obserwował/a, zdaniem Pani/Pana było atrakcyjne dla dziecka? Z jakiego powodu?
Odpowiedzi rodziców na to pytanie były bardzo zróżnicowane. Osiemnastu rodziców pominęło to pytanie, i nic nie wpisało, jeden rodzic uważa, że żadne zajęcia nie są atrakcyjne. Siedmiu rodziców zauważyło, iż ciekawym i atrakcyjnym zajęciem jest udział w przedstawieniach teatralnych, czterech rodziców, że atrakcyjne jest samodzielne tworzenie książeczek, natomiast piętnastu rodziców uważa, iż najbardziej atrakcyjne jest czytanie książki przez nauczyciela.
3. Jak często w czasie pobytu dziecka z domu obserwuje Pani/Pan zachowania takie jak:
Dziecko:
interesuje się książkami CZĘSTO RZADKO NIGDY
opowiada/nawiązuje do przeczytanych książek CZĘSTO RZADKO NIGDY
prosi o przeczytanie np. bajki CZĘSTO RZADKO NIGDY
bawi się w teatr CZĘSTO RZADKO NIGDY
wymyśla historie CZĘSTO RZADKO NIGDY
rysuje postacie z książek CZĘSTO RZADKO NIGDY
sygnalizuje, że chce nauczyć się czytać CZĘSTO RZADKO NIGDY
odpowiedzi |
a |
b |
c |
d |
e |
f |
g |
często |
88 |
70 |
85 |
28 |
60 |
50 |
66 |
rzadko |
10 |
23 |
13 |
36 |
26 |
32 |
17 |
nigdy |
3 |
8 |
3 |
36 |
14 |
18 |
17 |
nie zaznaczono |
10 |
10 |
10 |
14 |
7 |
12 |
9 |
4. Jakie zdaniem Pani/a można jeszcze wprowadzić nowe pomysły, aby pomóc dzieciom w rozwoju nawyku czytania i korzystania z książek jako źródła wiedzy?
Odpowiedzi udzieliło 32% rodziców, 68% nie udzieliło odpowiedzi. Wśród rodziców udzielających odpowiedzi na pytanie najczęściej powtarzały się wypowiedzi o wspólnym czytaniu, zabawie klockami w kształcie literek, spotkaniach w bibliotece, rozmawianiu o przeczytanych książkach, większej ilości przedstawień teatralnych, oraz zapraszaniu ciekawych osób np. Strażaków do czytania książek dla dzieci w Przedszkolu.
5. Czy i w jaki sposób nauczyciel – wychowawca lub pracownik biblioteki zachęcał Pana/ią do czytelnictwa w domu?
TAK - 46 % NIE - 40%
Od odpowiedzi wstrzymało się 14%
Jeśli TAK, to w jaki sposób?
78% osób odpowiadając na to pytanie „TAK” stwierdziło, iż zachęcał go wychowawca- nauczyciel poprzez rozmowę.
6. Jeżeli ma Pan/i coś do dodania, to proszę to zrobić tutaj:
Nie było badanych, którzy mieliby coś do dodania.
Analiza ankiety dla rodziców
Z ankiet wynika, iż spora część rodziców nie wie jakie zajęcia z przygotowujące dzieci do nauki czytania są prowadzone w przedszkolu. 68 % rodziców nie udziela się w sprawie nowych pomysłów na zajęcia wspomagające ten proces. 32% rodziców podaje pomysły w których najczęściej powtarzały się wypowiedzi o wspólnym czytaniu, zabawie klockami w kształcie literek, spotkaniach w bibliotece, rozmawianiu o przeczytanych książkach, większej ilości przedstawień teatralnych, oraz zapraszaniu ciekawych osób np. strażaków do czytania książek dla dzieci w przedszkolu.
Wywiad grupowy z dziećmi (4,5,6 latki)
:
- 1. Czy podczas zajęć w przedszkolu macie kontakt z książką?
TAK NIE
Wszystkie dzieci biorące udział w wywiadzie na pytanie odpowiedziały - TAK
- 2. Co się dzieje podczas takich zajęć?
Dzieci odpowiedziały:
- słuchamy bajek, opowiadań czytanych przez panią
- opowiadamy
- oglądamy ilustracje
- układają historyjki obrazkowe
- 3. Czy lubicie takie zajęcia, podczas których czytane są książeczki?
TAK NIE
Większość dzieci odpowiedziała- TAK
- 4. Co Wam się podoba w takich zajęciach z książkami?
Dzieci odpowiedziały:
- ilustracje, które pokazuje nam Pani podczas czytania
- zabawy związane z czytana bajką, opowiadaniem
Analiza wywiadu z dziećmi
Dzieci z przedszkola podczas wywiadu stwierdziły, że w czasie zajęć mają kontakt z książką. Podczas takich zajęć słuchają bajek , opowiadań czytanych przez Panią, opowiadają ich treść oraz oglądają ilustracje i układają historyjki obrazkowe związane z przeczytaną bajka lub opowiadaniem. Zdecydowana większość przedszkolaków odpowiedziała, że lubi zajęcia, podczas których czytane są książki, ponieważ czytane utwory są dla nich ciekawe i interesujące. W zajęciach z książkami podobają im ilustracje, które pokazuje nam Pani podczas czytania oraz zabawy związane z czytaną bajką, opowiadaniem. Przedszkolaki potwierdziły również, że Panie w przedszkolu często im czytają. W trakcie rozmowy dzieci przyznały, że chętnie same sięgają po książeczki, które znajdują się w „kącikach książek” w poszczególnych salach.
Analiza dokumentów
Nauczyciele realizują zagadnienia, dotyczące rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci. Prowadzą zajęcia dydaktyczno- wychowawcze w ramach tematyki kompleksowej dotyczącej książki, a także wykorzystują utwory literackie jako wprowadzenie do zajęć lub utrwalenie realizowanej tematyki(atlasy, encyklopedie, książki przyrodnicze). Przygotowują dzieci do prezentacji utworów literackich w trakcie uroczystości przedszkolnych i konkursach pozaprzedszkolnych.(zapis w dzienniku i na stronie internetowej przedszkola).
Wyniki przeprowadzonych badań
Na podstawie informacji uzyskanych z ankiet, analizy dokumentów można udzielić odpowiedzi na pytania kluczowe
1. Jakie podjęto w przedszkolu działania służące rozwijaniu zainteresowań czytelniczych wśród dzieci?
Przedszkole kształtuje u dzieci kompetencje czytelnicze. W celu upowszechniania czytelnictwa i rozwijania zainteresowania literaturą dziecięcą w przedszkolu zostały podjęte dodatkowe działania: - uroczystości, podczas których dzieci mogły zaprezentować znajomość literatury dziecięcej - głośne czytanie przez zaproszone osoby - spotkania z panią bibliotekarką - wyjście do biblioteki. Rodzice w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedzają przedszkole i czytają dzieciom książki w grupach. Także czytać przedszkolakom przychodziły gimnazjalistki.(zdjęcia umieszczone są na stronie internetowej danej grupy). Na stronie internetowej przedszkola umieszczony jest link- „Cała Polska czyta dzieciom” oraz „Złota lista" książek polecanych do czytania dzieciom i informacje odnośnie, dlaczego warto codziennie czytać dzieciom (zalety książki). W każdej sali został zorganizowany kącik książki, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania książkami oraz uczą się zasad dbania o książki. W czasie zajęć wykorzystuje się literaturę dziecięcą oraz różne formy teatralne w komunikacji językowej. Nauczyciele codziennie czytają dzieciom książki, bajki, wiersze, opowiadania i wykorzystują jako inspiracje do zajęć plastycznych, ruchowych, teatralnych z dziećmi.
2.Jakie działania podejmują nauczyciele w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych?
Bazując na wynikach ankiet dla nauczycieli i rodziców oraz na wywiadzie z dziećmi można stwierdzić, że nauczyciele podejmują różnorodne działania w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci. Są to:
- współpraca z biblioteką miejską , CIK
- zapraszanie do czytania rodziców w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”,
- zorganizowanie kącika książki w grupach, zachęcanie dzieci do codziennego korzystania z książek,
- codzienne czytanie dzieciom przez nauczycieli (zajęcia edukacyjne, wyciszenie na leżakowaniu i w czasie wolnym).
- prowadzenie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem tekstów literatury dziecięcej
- rozmowy z dziećmi na temat przeczytanych wierszy, opowiadań czy baśni
- opowiadanie książek obrazkowych przez dzieci jako wstęp do czytania i obcowania z książką
- tworzenie własnych książeczek na podstawie znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci
- zabawa w teatr- wcielanie się role innych postaci
- zabawy na podstawie utworu literackiego
- Realizacja innowacji pedagogicznej „Czytam, liczę, poznaję świat – program edukacji matematycznej z przyrodniczą” opracowane na podstawie programu edukacyjnego Elżbiety Bukowieckiej-Górny, zostały przedstawione na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 29.10.2015 roku.
- Efektem pracy z innowacją pedagogiczną są następujące nabyte i ukształtowane umiejętności dzieci.
- Dziecko:
- - orientuje się w przestrzeni
- - ma świadomość własnego ciała i świadomie porusza się w przestrzeni
- - wytycza kierunki w przestrzeni
- - rozróżniania stronę lewą i prawą
- - określa położenie przedmiotów w przestrzeni
- - orientuje się na kartce: góra-dół, lewa-prawa
- - dostrzega regularności, wychwytuje powtarzające się sekwencje i kontynuuje je zgodnie z dostrzeżoną regularnością
- - dostrzega skutki wykonywanych przez siebie czynności manipulacyjnych
- - potrafi zaplanować kolejne czynności
- - zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku
- - rozumie, że coś jest następstwem czegoś innego lub, że kolejno wykonane czynności prowadzą do określonego celu
- - przelicza obiekty, ustala, ile ich jest
- - ustala wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych
- - rozumie, na czym polega dodawanie (dokładanie/dosuwanie elementów), a na czym polega odejmowanie (odkładanie/odsuwanie elementów), na czym polega rozdzielanie po kilka
- - rozumie, że liczba elementów w zbiorze nie zmienia się, jeśli zmieniamy układ tych elementów
- - rozumie, że długość nie zmienia się, mimo że zmienimy wygląd przedmiotu
- - rozumienie, że ilość płynu nie zmienia się (jeśli nie dolaliśmy go więcej) po przelaniu z jednego naczynia do drugiego
- - rozumienie sens kodowania i użyteczności dekodowania informacji, na przykład symboli stosowanych w grach, na szyldach i drzwiach, znakach drogowych
- - układa i rozwiązuje zadania z treścią począwszy od rozumienia sensu „historyjki” budującej zadanie i wyłowienia z niej potrzebnych danych do rozwiązania zadania
- - jest odporne emocjonalnie
- - liczy obiekty oraz rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
- - ustala równoliczność dwóch zbiorów
- - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- - wie na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą
- - zna różne środowiska przyrodnicze
- - wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach, np. na polu – mysz, na łące – kret, biedronka, w lesie – sarna, lis
- - wskazuje cechy różniące poznane środowiska przyrodnicze
- - rozumie konieczność przystosowania się zwierząt do środowiska w jakim żyją
- - określa jadalne części rośliny
- - opowiada jakie są etapy rozwoju rośliny na podstawie systematycznej obserwacji
- - wyróżnia części roślin np. kwiatów (korzeń, łodyga, liście, kwiat) i drzew (korzenie, konar, pień, liście, kwiaty, owoce)
- - określa zmiany zachodzące w życiu zwierząt i roślin w kolejnych porach roku
- - wie, że należy dbać i troszczyć się o rośliny i zwierzęta
- - rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane (kura, koń, krowa)
- - wie, że rośliny można wyhodować z cebulki, z ziarenka
- - przygląda się z uwagą pracom prowadzonym w ogródku przedszkolnym
- - wie jak odżywiają się zwierzęta w naturalnym środowisku
- - rozpoznaje zjawiska atmosferyczne w różnych porach roku
- - zachowuje się odpowiednio do pogody
- - porównuje i grupuje przedmioty
- - przewiduje czynności manipulacyjne i łączy przyczynę ze skutkiem
- - układa historyjki obrazkowe wskazując związki przyczynowo-skutkowe
- - potrafi porozumiewać się opowiadając o przebiegu wydarzenia w sposób logiczny
- - prawidłowo używa pojęcia „para”
- - nazywa elementy środowiska naturalnego
- - formułuje wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
- - rozumie niektóre zjawiska optyczne (powstawanie cienia, odbicie lustrzane)
- - podejmuje próby samodzielnego eksperymentowania na podstawie zdobytych wiadomości
3.W jaki sposób przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek w przyszłości?
W naszym przedszkolu przygotowuje się dzieci do samodzielnego korzystania książek w następujący sposób:
- ukazanie książki jako źródło wiedzy poprzez pracę z książką
- zorganizowanie w sali kącika książek
- zachęcanie dzieci do tworzenia własnych zakończeń opowiadań i bajek oraz tworzenia własnych książeczek
- zachęcanie do opowiadania historyjek obrazkowych
- prowadzenie zajęć dydaktycznych wzbudzających zainteresowanie książką, literaturą
- systematyczne (codzienne) czytanie książek
- swobodny dostęp do książek
- wspólne oglądanie ilustracji w książkach
- systematyczne wyposażanie kącików czytelniczych w nowe książeczki
- organizuje się zajęcia z wykorzystaniem książek
- zajęcia w bibliotece szkolnej
- udział dzieci w konkursach recytatorskich
4.W jaki sposób w przedszkolu zachęcamy rodziców do promowania czytelnictwa w domu?
Z analizy zebranych danych wynika, że wszyscy nauczyciele podejmują działania promujące czytelnictwo w domu :zachęcając rodziców do codziennego czytania dzieciom książek w domu przed snem, korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i publicznej, wspólne tworzenie własnych książeczek, organizacja własnego kącika książki w domu.
Wnioski
- Nauczyciele podejmują szereg działań rozwijających zainteresowania czytelnicze wśród dzieci.
- W każdej sali został zorganizowany kącik książki.
- W celu upowszechniania czytelnictwa i rozwijania zainteresowania literaturą dziecięcą w przedszkolu zostały podjęte dodatkowe działania: - uroczystości, podczas których dzieci mogły zaprezentować znajomość literatury dziecięcej, spotkania z panią bibliotekarką - wyjście do biblioteki prowadzenie zajęć edukacyjnych, codzienne czytanie dzieciom przez nauczycielki, zapraszanie uczniów gimnazjum do czytania.
- Rodzice w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedzają przedszkole i czytają dzieciom książki, jednak nie potwierdzają tego w ankietach.
- Na stronie internetowej przedszkola umieszczony jest link- „Cała Polska czyta dzieciom” oraz „Złota lista" książek polecanych do czytania dzieciom i informacje odnośnie, dlaczego warto codziennie czytać dzieciom (zalety książki).
- Przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek w przyszłości.
- Nauczyciele zachęcają rodziców do codziennego czytania na głos książek w domu np. przed snem, jednak mniej niż połowa rodziców czuje się zachęcana przez wychowawców do czytelnictwa w domu.
Rekomendacje
- Zorganizować Dzień Książki w przedszkolu.
- Zorganizować konkursy recytatorskie dla dzieci.
- Uświadamiać rodziców o zaletach czytania książek.
- Włączać rodziców w działania rozwijające zainteresowania czytelnicze dzieci.
Załączniki
- Zastosowane narzędzia badawcze do przeprowadzenia ewaluacji.(kwestionariusze ankiet skierowane do nauczycieli i rodziców)
Opracowały:
Maria Zawrotniak
Małgorzata Mlonek
Joanna Osuch