Miejskie Przedszkole Publiczne nr 2 im. Marii Konopnickiej w Bolesławcu
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 17
Tel: (75) 612 13 02
-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 665029
- Do końca roku: 278 dni
- Do wakacji: 85 dni
-
Kartka z kalendarza
PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA
PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA
„SUKCES ZACZYNA SIĘ W PRZEDSZKOLU”
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 2
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie –naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż
Janusz Korczak
Program opracowany został na podstawie:
- Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
- Ustawy o systemie oświaty
- Statut Przedszkola
- Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego
Cele i zadania wychowania przedszkolnego: (m. in.)
< Wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe, potrafiły zgodnie bawić się i uczyć,
kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
< Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych
sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek;
< Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i z dorosłymi;
< troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczną, aby chciały i mogły uczestniczyć w zabawach
i grach sportowych.
Wychowanie przedszkolne ma za zadanie wszechstronny rozwój dziecka. Osobowość człowieka jest wynikiem kształcenia i wychowania. Na skutek działań wychowawczych dziecko staje się ukształtowaną jednostką społeczną. Ważną rolę spełnia nauczyciel – wychowawca, który wpaja dzieciom normy i zasady postępowania, czyli kształtuje właściwe postawy.
CEL GŁÓWNY:
Celem głównym Programu Wychowawczego Przedszkola „Sukces zaczyna się w przedszkolu” jest kształtowanie jednostki w atmosferze odpowiedzialności gotowej do rozwiązywania własnych problemów w sposób nie zagrażający innym oraz umiejącej dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne własne i innych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje, uzdolnienia, zainteresowania.
- Proponowanie zdrowego stylu życia.
- Wyrabianie wrażliwości na potrzeby innego człowieka, życzliwości i odpowiedzialności za siebie.
- Wdrażanie rodziców do współuczestnictwa w procesie wychowawczo – dydaktycznym przedszkola przez dialog edukacyjny.
- Uwrażliwianie na piękno i estetykę otaczającego świata.
SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:
- w kontaktach osobowych,
- w sytuacjach problemowych dla dziecka,
- na zajęciach – sytuacje edukacyjne stwarzane przez nauczyciela,
- w rozmowach – zderzenie poglądów, wymiana doświadczeń i dokonywanie ocen moralnych,
- w działaniu, utrwalając cechy charakteru,
- symulowanie sztucznych sytuacji, wywołujących u dzieci refleksje i przygotowujących je do prawidłowych reakcji.
Najskuteczniejszą metodą – naturalną jest przykład własny: nauczyciela, rodzica, innego dziecka.
FORMY PRACY:
- gry i zabawy,
- dyskusje na forum grupy,
- rozmowy i pogadanki,
- twórczość plastyczna,
- drama, pantomima,
- scenki improwizowane,
- modelowe wykorzystanie kukiełek,
- przykłady bohaterów literackich.
OBOWIĄZKI RODZICÓW;
- Zapewnienie dzieciom w domu odpowiednich warunków do zabawy i pracy.
- Uczestnictwo w zebraniach dla rodziców w przedszkolu.
- Stały kontakt z wychowawcą (rozwiązywanie problemów wychowawczych).
- Rodzice mają prawo do wyrażania opinii dotyczących programu.
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI WYNIKAJĄCE Z PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:
- Traktowanie dziecka jako podmiotu działań wychowawczych.
- Wszechstronne rozwijanie osobowość i fizyczność dziecka.
- Rozwijanie samodzielność i społecznej użyteczności życiowej.
- Nauczenie rozpoznawania wartości moralnych, hierarchii wartości.
- Współpraca wychowawcza z rodzicami.
- Rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom.
- Nauczenie dialogu i umiejętności słuchania innych.
- Wychowanie w przekonaniu niewłaściwości w stosowaniu agresji.
- Kształtowanie właściwych postaw w zachowaniu wobec środowiska naturalnego.
POŻĄDANE ZACHOWANIA WYCHOWANKÓW NASZEGO PRZEDSZKOLA:
- nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom;
- ukształtowanie wrażliwości moralnej właściwych postaw moralnych;
- zacieśnienie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym;
- rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i indywidualności;
- szanowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;
- uświadomienie konieczności ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
- rozumienie potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa w życiu przedszkola i środowiska;
- nabywanie umiejętności dbania o dobre samopoczucie i zdrowie swoje i innych.
FORMY I METODY DZIAŁANIA NIWELUJĄCE NIEPOŻĄDANE ZACHOWANIA DZIECI:
- stosowanie częstych pochwał;
- pochwała na forum grupy;
- pochwała do rodziców;
- pochwała Dyrektora;
- nagrody rodziców;
- specjalny znaczek;
- dziecko inicjatorem swojej ulubionej zabawy (nagroda tygodnia);
- zabawa ulubiona zabawką.
EWALUACJA PROGRAMU OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE CZYNNOŚCI:
- Ustalenie kluczowych pytań w sprawie ewaluacji np.
- w jakim stopniu nauczyciele, rodzice zrealizowali ogólne założenia programu wychowawczego?
- czy założone cele programu są realizowane?
- w jaki sposób realizuje się cele programu?
- czy program uwzględnia wszechstronny rozwój dziecka?
- Ustalenie metod ewaluacji i ich opracowania: ankiety, obserwacje, zajęcia, rozmowy.
- Opracowanie kryteriów ewaluacji w zakresie ustalonych pytań w pkt 1 oraz skuteczności realizacji założonych w programie celów.
- Ustalenie terminu, zasad monitorowania i podziału zadań w zakresie pkt 1 i pkt 2, powołanie zespołu ds. ewaluacji, np. kto przeprowadzi ankietowanie i kto opracowuje wyniki ankiet, kto przeprowadza obserwacje i w jakim zakresie.
- Ustalenie sposobu opracowania pisemnego raportu i podanie go do wiadomości Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
Kryteria ewaluacji programu wychowawczego:
KRYTERIUM |
PYTANIA KLUCZOWE |
1.Celowość |
Czy cele wychowania zostały dobrane trafnie z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dzieci? |
2. Komunikatywność |
Czy w sposób zrozumiały formułuje cele, zadania i formy wychowania szkolnego? |
3. Realność |
Czy spełnia oczekiwania rodziców? |
4. Aktywizacja |
W jakim stopniu umożliwia rodzicom (opiekunom) włączanie się w jego realizację? |
5. Jawność |
Czy rodzice znają zawarte w programie cele i świadomie uczestniczą w ich realizacji? |
6.Efektywność |
Czy da się zaobserwować pozytywne efekty oddziaływań programu? |
7. Spójność |
Czy plany pracy wychowawczej są skorelowane z programem wychowawczym? |
Narzędzia ewaluacji:
- ankiety dla nauczycieli, rodziców,
- obserwacja zachowań dzieci,
- arkusze analizy dokumentacji przedszkolnej,
- sprawozdania nauczycieli z realizacji programu,
- kwestionariusze wywiadu z rodzicami.
Kierunek pracy |
Zadania |
Kryteria sukcesu |
1.Wychowanie przedszkolaka optymisty |
1. Stwarzanie warunków bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego podczas pobytu dziecka w przedszkolu. 2. Rozwijanie optymistycznych cech charakteru dzieci 3.Kształtowanie przynależności rodzinnej, regionalnej, kulturowej 4. Kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do świata przyrody i ochrony jej zasobów |
- Nauczyciele opracowali i zrealizowali „Program adaptacyjny-Dzień Dobry Przedszkole ” dla dzieci nowo przyjętych. Obserwacja zachowań dzieci, analiza opinii rodziców potwierdza, że dzieci szybko zaadaptowały się do warunków przedszkola i chętnie do niego uczęszczają. - Nauczyciele wraz z dziećmi opracowali zasady zachowania się w przedszkolu „Kodeksy grupowe” oraz piktogramy pozytywnych zachowań ,uchwaliły Ustawę o zachowaniu . Do zasad zachowania zostały opracowane systemy motywacyjne, zgodne z potrzebami. Rodzice akceptują zasady zachowania się dzieci w przedszkolu. -Realizacja Programu-Strażak w przedszkolu we współpracy ze Strażą Pożarną ,wycieczki do sal –Ognik, - Nauczyciele na gazetkach grupowych prezentują rodzicom działania wynikające z realizacji koncepcji przedszkola, nastawione na kształtowanie cech optymistycznego dziecka. - Nauczyciele w szerokim zakresie wykorzystali optymistyczną bajkę, wspomagającą rozwijanie optymistycznych cech osobowości dziecka. - Nauczyciele włączali rodziców do akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. - dzieci uczestniczyły w akcjach charytatywnych na rzecz podopiecznych ze schroniska dla zwierząt, domu dziecka, itp. - dzieci znają i kultywują tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe, - mają świadomość przynależności narodowej; rozpoznają godło i barwy narodowe, rozumieją pojęcie ojczyzna, - dzieci uczestniczyły w imprezach okolicznościowych umożliwiających podtrzymywanie tradycji rodzinnych, kulturowych (dzień babci i dziadka, święto rodziców, jasełka, spotkanie wigilijne, andrzejki, święto pieczonego ziemniaka, powitanie wiosny, inne), - dzieci starsze brały udział w obchodach Dni miasta, Dniach Ceramiki ,Dnia bez papierosa itp., - odbyły wycieczki do Urzędu Miasta ( prezydent, naczelnik oświaty), Muzeum Ceramiki ,BOK-MCC ,CIK, Nadleśnictwo ,Szkoły ,Miasteczko Ruchu Drogowego - dzieci zwiedziły Skansen, - wiedzą, jak żyli kiedyś Polacy, jakiego sprzętu i narzędzi używali w życiu codziennym, - poznały chaty i ich wyposażenie z poprzedniego stulecia, - dzieci poznały wzajemną zależność środowiska przyrodniczego i człowieka, - zostały wdrożone do oszczędzania zasobów wody, energii elektrycznej(Program –Mamo ,Tato, wolę wodę ,Bolesławiec działa ekologicznie –konkursy MCEE - potrafią segregować odpady, - potrafią wykorzystywać tzw. odpady , nieużytki do wykonywania prac o charakterze użytecznym ( instrumenty, stroje ekologiczne, inne), - aktywnie uczestniczyły w zbiórce baterii ,konkurs –Na baterie też jest sposób - wiedzą, na czym polegają ekologiczne zakupy, - umieją obserwować i dostrzegają zmiany w przyrodzie w czterech porach roku, |
2. Rozwijanie nawyków higienicznych- Program Ogólnopolski " Zdrowy Przedszkolak- Akademia Aquafresh |
1.Organizacja praktycznych czynności wyrabiających nawyki higieniczne w zakresie dbałości o czystość osobistą, jamy ustnej, korzystania z osobistych przyborów higienicznych 2. Organizacja sytuacji edukacyjnych rozwijających nawyki higieniczne przy wykorzystaniu literatury 3. Organizacja spotkania z pielęgniarką na temat znaczenia higieny dla zdrowia |
- dzieci przestrzegają zasad mycia rąk przed każdym posiłkiem, po zabawie, po powrocie ze spaceru, ogrodu przedszkolnego, - znają i przestrzegają etapów mycia rąk, zębów, - są wdrożone do wyłącznego korzystania z indywidualnych przyborów toaletowych, kosmetyków (nie pożyczają grzebieni, pomadek ochronnych do ust), - wiedzą, że po spożyciu słodyczy należy myć zęby, - dzieci znają konsekwencje nieprzestrzegania higieny na podstawie bohaterów literackich, - wiedzą, jak powinien wyglądać schludny przedszkolak, - dzieci wykonały plakaty na temat „Dbamy o higienę” i zaprezentowały je na tablicach swoich grup ( 4 – 5 - 6 latki). |
3. Kształtowanie nawyków żywieniowych-Program- Zdrowo jemy , zdrowo rośniemy , Mamo, Tato wolę wodę , Kubusiowi Przyjaciele Natury |
1. Organizacja spotkania z lekarzem na temat znaczenia prawidłowego żywienia dla zdrowia 2. Organizacja praktycznego uczestnictwa w zdrowym odżywianiu się 4.Organizacja sytuacji edukacyjnych podejmujących tematykę szkodliwości niektórych produktów dla zdrowia |
- dzieci znają produkty spożywcze wpływające na utrzymanie organizmu w stanie zdrowia (program-Akademia Zdrowego Przedszkolaka -piramida zdrowia), - znają wpływ niektórych składników odżywczych na prawidłowe funkcjonowanie niektórych organów; witaminy A na wzrok, witaminy D na kościec itd., - dzieci zakładały hodowle szczypiorku, rzeżuchy, natki pietruszki, - wykorzystywały zasoby hodowli, wprowadzając je do jadłospisu, - dzieci z grupy II, III, IV przygotowały kanapki, koreczki owocowo- warzywne, sałatki, - starsze dzieci kisiły kapustę, wekowały przetwory i wykorzystały je do konsumpcji, - większość dzieci opanowała uprzedzenia do niektórych składników odżywczych, głównie nowalijek, - dzieci 6 – letnie poznały rodzaje produktów, które można zakupić w sklepie ze zdrową żywnością podczas wycieczki do sklepu, - dzieci znają produkty mające szkodliwy wpływ na zdrowie i mogące wywołać choroby związane z otyłością, - dzieci rozumieją, że niektóre produkty mimo, iż są uznawane powszechnie za korzystne dla zdrowia, u niektórych mogą wywołać alergie, - dzieci potrafią rozpoznać wiarygodność reklam (np. słodyczy) posiadając wiedzę na temat ich wpływu na zdrowie, |
4. Uczenie zasad przestrzegania bezpieczeństwa-Program- Uczę się bezpiecznie żyć |
1. Organizacja sytuacji edukacyjnych na temat bezpieczeństwa komunikacyjnego |
- dzieci znają i przestrzegają zasad bezpiecznego poruszania się na ulicy i przechodzenia przez jezdnię podczas spacerów i wycieczek, - potrafią uzasadnić konieczność wykorzystywania kamizelek odblaskowych podczas wyjść poza przedszkole, - zakładają kamizelki bez oporów, - potrafią określić zasady podróżowania samochodem osobowym (używanie fotelików dla dzieci), autokarem .Konkurs-autobusem Miejskim przez Bolesławiec w ramach programu miejskiego „Bezpieczny Bolesławiec” .Coroczna –Olimpiada Bezpiecznego Malucha –Straż Miejska , - przestrzegają wprowadzonych zasad podczas wycieczek autokarowych, - wiedzą, że nie wolno oddalać się od grupy podczas wycieczek, spacerów, wyjazdów, - znają numery alarmowe, - wiedzą, do kogo mogą zwrócić się o pomoc w razie zabłądzenia, - starsze dzieci znają swój adres zamieszkania, - poprawnie zachowuje się w różnych miejscach i sytuacjach, - jest gotowy nieść pomoc potrzebującym, - umie rozwiązywać konflikty bez agresji, - rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje, - potrafi kulturalnie zachować się przy stole, w miejscach publicznych, - jest świadom swoich praw i obowiązków, - posiada twórczą wyobraźnię, wrażliwość i poczucie estetyki, - efektywnie działa w zespole, umie znieść porażki, - umie okazywać uczucia, mówić o nich w grupie rówieśniczej, - rozpoznaje i nazywa uczucia własne i innych. |
Program podlega corocznej ewaluacji.
Opracowały: optymistyczne nauczycielki i optymistyczni rodzice MPP nr 2 w Bolesławcu