Miejskie Przedszkole Publiczne nr 2 im. Marii Konopnickiej w Bolesławcu
59-700 Bolesławiec
ul. Mikołaja Brody 17
Tel: (75) 612 13 02
-
-
Statystyki
- Odwiedziny: 339243
- Do końca roku: 344 dni
- Do wakacji: 155 dni
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 2
PODSTAWA PRAWNA;
1/ ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 14 LUTEGO 2017R.
(DZ. U. Z 2017R. POZ.356)
"Jeżeli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że największą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu , odkrytej tajemnicy. Radość triumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania"
Janusz Korczak
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Powyższy program opracowano na podstawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz programów wspomagających i autorskich m.in. Przedszkolak w świecie dobrych obyczajów .
UMIEJĘTNOŚĆ FINALNA |
||||||||||||
/podstawa programowa/ |
OSIĄGNIĘCIA |
WARUNKI |
||||||||||
Dziecko kończące przedszkole i |
||||||||||||
DZIECKA |
UMIEJETNOŚĆ OPERACYJNA KSZTAŁCENIA |
OSIĄGANIA |
||||||||||
rozpoczynające naukę w szkole |
||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI |
||||||||||||
podstawowej/. |
||||||||||||
- I. Fizyczny Obszar Rozwoju Dziecka
1/Zgłasza potrzeby fizjologiczne, |
A. Dba o higienę |
- potrafi dbać o czystość osobistą; |
||
samodzielnie wykonuje podstawowe |
osobistą. |
- potrafi umiejętnie wycierać nos; |
||
czynności higieniczne; |
- potrafi kontrolować swój wygląd, fryzurę, czystość twarzy i |
|||
rąk, schludność ubrania, |
||||
B. Zna zasadę |
- potrafi korzystać ze szczoteczki do zębów, |
|||
korzystania z |
- potrafi korzystać z ręcznika do rąk; |
|||
przyborów |
- potrafi umiejętnie korzystać z papieru toaletowego; |
|||
toaletowych. |
- potrafi korzystać z chusteczek higienicznych; |
|||
- potrafi korzystać z lusterka; |
||||
C. Profilaktyka |
- |
zna podstawowe zasady profilaktyki zdrowotnej |
Program Miejski- |
|
zdrowotna, |
/szczepienia, racjonalna dieta, wizyty kontrolne u lekarzy/, |
Badania przesiewowe wad postawy i kończyn dolnych u dzieci w wieku przedszkolnym |
||
- |
potrafi przełamywać lęk przed zabiegami leczniczymi; |
|||
szczepienia ochronne, fluoryzację i leczenie zębów, |
||||
- |
przestrzega zaleceń lekarza, |
|||
- |
rozumie konieczność zaspakajania podstawowych potrzeb |
|||
fizjologicznych /sen, jedzenie/ |
||||
- |
potrafi zasłaniać usta i nos podczas kichania i kaszlu, |
|||
- rozumie prawo do ochrony zdrowia, |
||||
D. Stosuje zalecenia |
- |
rozumie znaczenie przyjmowania leków w formie tabletek, |
||
lecznicze, |
zastrzyków, stosując się do zaleceń lekarzy, |
|||
- |
potrafi sygnalizować złe samopoczucie, skaleczenie, czy |
|||
inną dolegliwość zdrowotną, |
||||
- rozumiecelowość zaleceń np. w noszeniu okularów, butów |
||||
ortopedycznych, /…/ |
||||
2/ Wykonuje czynności samoobsługowe; ubieranie i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików i wiązanie sznurowadeł;
A. Jest samodzielny w |
- potrafi samodzielnie się rozebrać i ubrać, |
|
zakresie rozbierania i |
- potrafi założyć obuwie, kapcie /prawy, lewy/, |
|
ubierania, |
- potrafi złożyć swoje ubranie, |
|
- potrafi złożyć ubranie w kostkę w trakcie przebierania się w |
||
strój gimnastyczny, |
||
- potrafi zapinać guziki; |
||
- potrafi zasuwać zamek błyskawiczny, |
||
- potrafi sznurować sznurowadła, |
||
- potrafi dostosować ubrania do temperatury, pory roku, |
||
warunków atmosferycznych, |
||
B. Zna przeznaczenie i |
- potrafi właściwie korzystać z toalety /spuszczanie wody po |
|
zastosowanie |
każdorazowym użyciu /; |
|
toalety |
- zna zasadę mycia rąk po wyjściu z toalety; |
|
C. Dba o swoje |
- potrafi pilnować osobistych rzeczy /zabawki, książki,/, |
|
rzeczy. |
- potrafi prawidłowo rozmieścić poszczególne części |
|
garderoby w szatni, |
||
- potrafi odkładać osobiste przedmioty na miejsce /zabawki, |
||
spinki do włosów/, |
||
- zna zasadę szanowania cudzej własności, |
||
- bierze czynny udział w akcjach na rzecz środowiska |
||
przyrodniczego/np.; Sprzątania Świata, zbiórki baterii/, |
||
- aktywnie uczestniczy w dbaniu o zasoby przyrody /np.; |
||
oszczędność wody, energii/, |
||
D. Dba o porządek w |
- potrafi po zabawie odłożyć zabawki na miejsce, |
|
swoim otoczeni. |
- potrafi szanować książki i zabawki, |
|
- potrafi porządkować miejsce pracy, |
||
- zna przeznaczenie kosza na śmieci, |
||
- potrafi korzystać z wycieraczki do butów, |
||
E. Zna skutki |
- potrafi rozróżniać i nazywać charakterystyczne zapachy |
|
niewłaściwego |
(przyjemne i nie przyjemna), |
|
postępowania z |
- rozumie zagrożenia wynikające z niektórych zapachów. |
|
lekarstwami i |
- przestrzega zakazu zażywania lekarstw bez nadzoru osoby |
|
środkami |
dorosłej, |
|
chemicznymi. |
- zna prawidłowe stosowanie środków chemicznych z |
|
najbliższego otoczenia, |
- wie, jakie środki ostrożności należy zachować stosując środki |
||||
czystości (rękawice ochronne…) |
||||
3. Spożywa posiłki z użyciem sztućców, |
A. Zna ogólnie |
- potrafi nakryć do stołu, |
Program |
|
nakrywa do stołu i sprząta po posiłku |
przyjęte zasady |
- potrafi samodzielnie jeść i pić, |
„Zdrowo jemy , zdrowo rośniemy”. |
|
zachowania przy |
- potrafi posługiwać się sztućcami /łyżką, nożem, widelcem, / |
Autorski -Wiem co jem |
||
stole. |
- potrafi mówić umiarkowanym głosem podczas posiłków, |
|||
- potrafi prawidłowo korzystać z serwetki, |
||||
B. Zna zalecenia |
- zna produkty spożywcze wpływające na utrzymanie |
|||
prozdrowotne w |
organizmu w stanie zdrowia (określone w „Piramidzie |
” |
||
zakresie |
Zdrowia”), |
|||
racjonalnego |
- zna wpływ wartości niektórych środków pożywczych na |
|||
żywienia. |
funkcjonowanie wybranych organów (np. wit. A na wzrok, |
|||
wit. D na kościec), |
||||
- zna zalecenia dotyczące rodzajów i składu posiłków |
||||
spożywanych w ciągu dnia, |
||||
- potrafi pokonać uprzedzenia do potraw istotnych dla zdrowia, |
||||
- potrafi „komponować zdrowe posiłki” i aktywnie |
||||
uczestniczyć w ich przygotowaniu, |
||||
C. Zna czynniki |
- zna produkty i ich składniki powodujące szkodliwy wpływ na |
|||
zagrażające |
zdrowie, |
|||
zdrowiu, |
- rozumie konieczność ograniczania spożycia niektórych |
|||
związane z |
produktów (np. słodyczy, chipsów, coca-coli, …), z powodu |
|||
żywieniem. |
możliwości narażenia się na choroby, tj.: otyłość, |
|||
cukrzyca,… |
||||
- rozumie, że niektóre produkty mogą wywoływać alergie u |
||||
niektórych osób, pomimo, że powszechnie uznawane są za |
||||
korzystne dla zdrowia, |
||||
D. |
Zachowuje |
- potrafi rozpoznać wiarygodność reklam np. słodyczy przez |
||
dystans wobec |
pryzmat posiadanej wiedzy na temat ich wpływu na zdrowie, |
|||
reklam środków |
- rozumie faktyczny cel emitowanych reklam produktów |
|||
spożywczych. |
spożywczych. |
|||
4. Komunikuje potrzebę ruchu, |
A. Mówi o swoich |
- potrafi wyrażać swoje potrzeby, myśli, uczucia w sposób |
||
odpoczynku; |
potrzebach. |
zrozumiały dla otoczenia, |
||
5. Uczestniczy w zabawach ruchowych, w |
A. Nabywa |
- potrafi sprawnie i swobodnie poruszać się w przestrzeni |
Program autorski |
||||||||||
tym rytmicznych, muzycznych, |
umiejętności |
/sala, ogród,../ |
profilaktyki wad |
||||||||||
naśladowczych, z przyborami lub bez |
ruchowe |
- potrafi podczas zabaw i ćwiczeń korzystać z przyrządów, |
postawy, - Jestem |
||||||||||
nich, wykonuje różne formy ruchu; |
- potrafi biegać w różnych kierunkach, omijać przeszkody, |
zdrowy |
|||||||||||
bieżne, skoczne, z czworakowaniem, |
zatrzymywać się na sygnał, |
więc |
|||||||||||
rzutne; |
- potrafi prawidłowo wykonać określony ruch /chodu, skoku, |
Ćwiczę” |
|||||||||||
czworakowania, biegu,..../ |
|||||||||||||
- potrafi miękko i płynnie wykonać serie podskoków, |
Program |
||||||||||||
- potrafi sprawnie wykonywać rzuty, toczenie, celowania, |
|||||||||||||
- potrafi rzucać oburącz, prawą i lewa ręką i do określonego |
|||||||||||||
celu, |
„Przedszkole w ruchu ‘ |
||||||||||||
- potrafi prawidłowo chwytać podczas wpinania się na |
|||||||||||||
przyrządach, drabinkach, |
|||||||||||||
- potrafi naśladować sposoby poruszania się różnych zwierząt, |
|||||||||||||
- potrafi uczestniczyć w zabawach ze śpiewem z |
|||||||||||||
zastosowaniem różnorodnej formy ruchu; |
|||||||||||||
B. Zna zasady i reguły |
- potrafi słuchać i rozumie treść poleceń, |
||||||||||||
zabaw /w sali i w |
- potrafi orientować się w bliższym i dalszym otoczeniu, |
||||||||||||
terenie / |
- potrafi reagować na gest i ruch, |
||||||||||||
- potrafi umiejętnie ustawiać się w kole, rzędzie, rozsypce i |
|||||||||||||
parami, |
|||||||||||||
- potrafi współdziałać w grupie lub zespole podczas |
|||||||||||||
różnorodnej aktywności ruchowej, |
|||||||||||||
- potrafi umiejętnie pokonywać przeszkody w warunkach |
|||||||||||||
naturalnych, |
|||||||||||||
- potrafi pokonać strach przed podejmowaniem prób i |
|||||||||||||
przegraną, |
|||||||||||||
- potrafi rywalizować rozumiejąc zasadę fair play, |
|||||||||||||
- rozumienie znaczenia świeżego powietrza dla zdrowia |
|||||||||||||
/hartowanie ciała/, |
|||||||||||||
C. Zna formy |
- rozumie pozytywne znaczenie świeżego powietrza i |
||||||||||||
spędzania walnego |
aktywnego wypoczynku, |
||||||||||||
czasu w przedszkolu i |
- przestrzega zakazu zabawy w pobliżu dróg i tras |
||||||||||||
w domu służące |
komunikacyjnych, |
||||||||||||
zdrowiu. |
|||||||||||||
- potrafi dokonać wyboru miejsca, osoby, zabawy, … |
|||
(dlaczego tak, dlaczego nie), |
|||
- dokonuje wyborów z pełną świadomością i przewiduje |
|||
skutki, |
|||
- analizuje i koryguje błędne wybory. |
|||
D. Rozumie potrzebę |
- przestrzega zakazu poruszania się po drogach bez opieki |
||
przestrzegania |
dorosłych, |
||
zasad |
- przestrzega zakazu zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych ( |
||
bezpieczeństwa |
przejazdów kolejowych, ulic) |
||
związanego z |
- przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się na |
||
ruchem drogowym. |
przystankach i w środkach lokomocji publicznej |
||
- przestrzega, jako pasażer samochodu osobowego zasady |
|||
siedzenia w foteliku i zapinania pasów, |
|||
- zna potrzebę noszenia elementów odblaskowych w czasie |
|||
poruszania się po drogach. |
|||
E. Zna czynniki |
- potrafi określić niewłaś |