ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM!- PROJEKT EDUKACYJNY

                                                             ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM!

 

Nasze przedszkole już kolejny rok przystąpiło do realizacji projektu edukacyjnego " Zdrowo jem, więcej wiem!",nad którym honorowy patronat objęła Pierwsza Dama, Agata Kornahauser-Duda. 

Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. 

                                                                       II ETAP-  WIOSENNY

  

8-9 lutego 20121 r w grupach starszych rozpoczęliśmy realizację zadań w ramach projektu „ Zdrowo jem, więcej wiem!”- etap wiosenny.

W pierwszym dniu, dzieci zapoznały się z Piramidą Zdrowia Ucznia czyli Piramidą Żywienia. Dowiedziały się, skąd się wzięła nazwa piramida i jej kształt. Obejrzały kilka filmów edukacyjnych tj. Egipt-państwo nad Nilem, Gand Świeżaków2- Piramida Żywienia oraz Owoce i warzywa codziennymi bohaterami w naszej piramidzie żywienia. Dzieci doskonale opanowały zasady zdrowego odżywiania , wiedzą, które produkty należy jeść codziennie , a które w ograniczonej ilości. Rozumieją dlaczego podstawą zdrowego odżywiania jest ruch.   

W drugim dniu dzieci przystąpiły do wykonania pracy konkursowej pt. : „Najlepszy rysunek Piramidy Zdrowia”. Już od samego rana dzieci wyszukiwały i wycinały z gazet produkty do zrobienia piramidy zdrowia. Dzieci pracowały w zespołach. Po skończonej pracy , dzieci oceniały się wzajemnie. Każde dziecko mogło oddać jeden głos- przykleić gwiazdkę na wybranej pracy. Do oceny prac zaproszone zostały panie z młodszej grupy. Najwięcej głosów uzyskała praca chłopców. Wszystkie prace ozdabiają korytarz przedszkolny, zachęcając inne dzieci do zdrowego trybu życia. 

Starszaki w ramach realizowanego projektu wykonały sok marchewkowo- bananowo- jabłkowy.

   

       

    

      

21 kwietnia 2021 r. dzieci z gr. IV „ Żabki”, wzięły udział w kolejnej lekcji w ramach projektu „ Zdrowo jem, więcej wiem!” pt. „Źródło życia i zdrowia- woda”, której celem było zdobycie informacji na temat wpływu wody na świat roślin, zwierząt i ludzi oraz zgłębienie wiedzy na temat funkcji i znaczenia wody w organizmie człowieka.

W pierwszej części, dzieci wykonały wspólną pracę plastyczną pt.” Magiczny strumień”.  Zadanie to miało pobudzić wyobraźnię dzieci i odpowiedzieć na pytanie :Co by było, gdyby na pustyni pojawiła się woda?.

Następnie obejrzały film edukacyjny „ Woda źródłem życia.”, który był inspiracją do pogadanki na temat roli i znaczenia wody w organizmie.

Po odrysowaniu konturu postaci dziecka, dzieci przystąpiły do pracy, wykorzystując już zdobyte wiadomości : zamalowały na niebiesko poziom wody w ciele człowieka i udzieliły odpowiedzi na postawione pytania.: Do czego potrzebna jest woda w organizmie człowieka?  „ Kiedy i jak tracimy wodę z organizmu?” oraz „ Co zrobić aby wody było tyle ile potrzeba?”. Wszystkie odpowiedzi zostały spisane na planszy.

Aby dzieci lepiej zrozumiały w jaki sposób człowiek traci wodę, dzieci wykonały eksperyment- przenoszenie wody z jednego naczynia do drugiego za pomocą gąbki. Dzieci wyciągnęły odpowiednie wnioski.

Następnie uwaga dzieci skierowana została na różne rodzaje napojów: soki owocowe, napoje słodzone gazowane, wody smakowe, woda niegazowana. Dzieci jednoznacznie wskazały, że najzdrowszym  napojem jest czysta woda.

Na zakończenie zaśpiewały piosenkę pt.: „ Piosenka o zdrowej wodzie”.

         

    

 

Kolejny poranek rozpoczęliśmy od przygotowania sali. Wspólnie z dziećmi zorganizowaliśmy stanowiska dla zespołów biorących udział w Quizie o wodzie. Układaliśmy stoliki, krzesełka, rozkładaliśmy kartki  z zadaniami, tabliczki z literami.  Na głównej tablicy pojawiła się plansza do zaznaczania punktacji. Dzieci zostały poinformowane na czym polega Quiz i jak będą zdobywać punkty. Punkty to kropelki wody. Za każde prawidłowo wykonane zadanie otrzymują jedną kropelkę.

Po śniadaniu dzieci podzieliły się dobrowolnie na trzy zespoły, które tworzyły drużynę. Każda drużyna wymyśliła sobie nazwę związaną z wiosennymi kwiatkami. Drużyny przyjęły nazwy : stokrotka, tulipan, róża. Na stolikach oraz na tablicy punktacji pojawiły się symbole drużyn. Zespoły wybrały przedstawicieli do zaznaczania punktacji swojej drużyny.

Kiedy zespoły były gotowe, przystąpiły do wykonania  zadań.

Zadanie 1.        Ile wody zawiera ludzkie ciało?    Zamaluj odpowiednio kontur człowieka.

Dzieci otrzymały kartkę z konturem ciała człowieka. Niebieską kredką zamalowały poziom wody w organizmie człowieka.

Zadanie 2.       Ile dni bez wody może przeżyć człowiek?  Pokaż tabliczkę z odpowiednią literą.

 a. 2 dni

b. 7 dni

c. 14 dni

Zadanie 3     Ile litrów wody powinniśmy dziennie wypijać?  Pokaż tabliczkę z odpowiednią literą.

 a. 4-5 litrów

 b. 0,5 litra  

c. 1,5-2 litry

Zadanie  4.       Jak powinniśmy pić wodę?   Pokaż tabliczkę z odpowiednią literą.

a. Jak najszybciej, całą dzienną porcję na raz.

 b. Powoli, przez cały dzień, małymi łykami.

Zadanie 5.         Co jest dobrym źródłem wody?   Obok wybranego obrazka narysuj serduszko.

a.  Czekolada

b.  Owoce i warzywa

c.  Chipsy

Zadanie 6.        Który napój jest dla nas najlepszy?. Otocz pętelką wybrany obrazek:

a. Woda z plasterkami owoców

b. Woda niegazowana

c. Napój typu Cola, Pepsi, Sprite,

d. Woda filtrowana

 Zadanie 7.          Zamaluj, ile szklanek wody powinniśmy pić dziennie.

Zadanie 8.           Czego dostarcza nam woda?  ?  Wybierz tabliczkę z odpowiednią literą.

a. Cukru

b. Tłuszczu

c. Składników mineralnych

Po zakończeniu wszystkich zadań, przedstawiciele drużyn podliczyli  ilość zdobytych kropelek wody . Zwyciężyła drużyna oznaczona symbolem róża, zdobywając komplet punktów ( 8). Pozostałe drużyny ex aequo ( 7 punktów).

Czekając na wynik i dzieci zaśpiewały piosenkę pt.” Piosenka  o zdrowej wodzie”.

Zwycięska drużyna otrzymała  w nagrodę butelki wody niegazowanej, którą poczęstowała pozostałych uczestników Quizu.  Na zakończenie , wspólnie ułożyliśmy hasło z rozsypanki wyrazowej.

WODA NAJLEPSZA DLA ZDROWIA.

    

            

                            

 

                                                                                  I ETAP- JESIENNY

Dzieci z grupy „Jeżyki” i „Żabki” systematycznie realizowały kolejne zadania  I etapu jesiennego wynikające z projektu .

Przedszkolaki zdobywały wiedzę na temat zdrowego odżywiania, obejrzały wiele bajek i filmów edukacyjnych, wykonały dużo prac plastycznych oraz wzięły udział w zajęciach kulinarnych, podczas których wykonały koktajl owocowy.

Dzieci wiedzą jakie produkty należy jeść aby prawidłowo się rozwijać, co szkodzi ich zdrowiu oraz jak ważne w codziennym wyżywieniu jest spożywanie warzyw i owoców. Doskonale wiedzą czym można zastąpić słodycze, cukier aby było zdrowo a jednocześnie słodko. 

Przy realizowaniu zadań, włączyli się również rodzice, którzy na bieżąco śledzili pracę i poczynania dzieci. Wspólnie z dziećmi szykowali w domu zdrowe przekąski. Sami również mogli skorzystać z prezentacji pt.: „ Różne oblicza cukru”.